Skrevet av Emne: AMK MiG-31BM Foxhound - varsel, store luftinntak i tråden. (1/48)  (Lest 2130 ganger)

Utlogget Anton Chumak

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 14 ganger
  • "Here is Tom with the weather."
De var også de kraftigste operasjonelle motorene som var noensinne brukt på jagerfly i nesten 25 år; inntil F-22 ble operasjonell med F119 motorene.  :)

Har motorene noen egentlig funksjon? For hvis ikke gjør det jo bare flyet veldig baktungt?

Ja, de driver flyet fremover. :)

Sånn seriøst; så må man ha turbin og vifte osv uansett så da er valget (for produsenten) å enten lage simpelt rør eller lage noe som ligner på en motor. Tooling kostnaden er nøyaktig den samme.

Og nei, selve motorene veier vel 10-20 gram så de utgjør lite effekt. Det er også mulighet for fremtidlige bokser med ekstra detaljer i form av metall deler/PE osv. Uansett så er det inkludert et par metall vekter som går under cockpiten.
« Siste redigering: 18.11. 2015 23:37 av Anton Chumak »
"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say." Edward Snowden.

Utlogget Marius Sparby

• Dedikert
  • Total n00b
Denne har jeg venta på helt siden jeg så AMK's announcement av den! Og jeg skal ikke bare ha en  :cheers:

Utlogget Anton Chumak

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Hehe, håper å se andre bygge den her også etterhvert. :)

Jeg har fortsatt å jobbe med inntakene og hjulbrønnene. Mange deler...

...men alt passer sammen og klikker på plass uten vansker. Istedenfor å male hvert enkelt detalj i aluminium så har jeg valgt å lime sammen mange deler for å redusere antall smådeler så må bli malt separat. Her gikk jeg fra 23 hjulbrønn/inntak deler til kun 6 for eksempel;

Og detalj bilde av et av hjulbrønnene.

"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say." Edward Snowden.

Utlogget Anton Chumak

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Jeg måtte justere en kant for at inntakene skulle passe perfekt, kanten som trenger justering er i rød sirkel;

Justeringen er at man kutter vekk ca 1-1.5mm av legden på kanten. Inntaket "hviler" på kanten som er i grønt uansett. Uten justering blir det en søm som ser slik ut;

Etter justering;

Lett å fjerne den fullstendig med litt fyllmasse og aceton. Det er også noen veldig svake synkmerker foran, men siden delene skal males i aluminium så tar jeg ingen sjanser og fyller dem;

Selve inntakene passer ekstremt bra sammen selv "tørt", den eneste plassen man kan se søm i det hele tatt er den delen av inntaket som blir rund.

Man ser ikke sømmen når man ser direkte inn i inntaket, kun hvis man ser litt ovenfra eller litt under. Jeg mistenker at det blir såpass mørkt med motor vifta på at man vil ikke se sømmen uansett. Ellers er diverse dyse/motor deler malt i grønt og "oily steel";

Har gitt en svart vask siden bilde ble tatt, skal gi mer vask og annet væring. Håper å få maling fra Smallsize tidlig neste uke og få malt inntakene/brønnene. Etter det kan kroppen bli smekket sammen. :)

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 189 ganger
Er dette fly? Ligner dass eller sanitæranlegg på festival.

Utlogget Jan Erik Johansen

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 58 ganger
Spennende tråd. Ser at settet er lovet god omtale på forumet til Hyperscale også, så du har nok rett i at dette er bra.

:) Janse

Utlogget Anton Chumak

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage

Du er absolutt ikke i posisjon til å kommentere om et fly ser bra ut eller ikke. :P

Den er ikke vakker i på samme måte som Su-27 for eksempel men allikevel så synes jeg den er fin på en "rå" måte. Veldig rettet fly, den gjør mer eller mindre en ting og den gjør det bra uten noe fjas.

(bildene tatt av samme piloten som tok boks bildet)

Spennende tråd. Ser at settet er lovet god omtale på forumet til Hyperscale også, så du har nok rett i at dette er bra.

:) Janse

Er vel litt mistenkelig at en god omtale er lovet før omtalen er gjort... :P Jeg kalte riktig nok settet et av de beste jeg har sett før jeg begynte å bygge den sååååå...
« Siste redigering: 23.11. 2015 01:24 av Anton Chumak »

• Styret
  • Pest og en plage
Siterer: "I hope to have it ready for submission soon, advance word? Get one."

:)

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 189 ganger

Du er absolutt ikke i posisjon til å kommentere om et fly ser bra ut eller ikke. :P

Klart jeg er!
Dette flyet ser forresten helt ok ut. Det er bare litt vanskelig å se at disse boksegreiene du limer sammen hører hjemme på et fly.

• Styret
  • Pest og en plage

Utlogget Anton Chumak

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Har vært en stund siden sist oppdatering men jeg har jobbet jevnt og trutt.

Først så ga jeg en tynn svart vask på inntakene og hjulbrønnene;

Så var det etterfulgt av vask i motor delene. Brukte svart, brun og hvitt. Etter at det var ferdig så var det på med pigmenter i samme farger;

Endelig kunne inntakene og motorene falle på plass i kroppen. Dette gikk uten problemer, alt passer veldig fint. Anbefaller å gjøre et par "dry-runs" for å passe på at man har fått med seg hvor alle sømmene er. Det er best å plassere bunn "leppen" først og så sende inntaket/brønnen ned i en vinkel hvor starten av inntaket er alltid lavest. Selve inntakene var også forberedt og malt aluminium.

Gjorde også litt detaljert maling i hjulbrønnene men det er ikke så mye å male der. Bilde ved senere anledning. Nå som inntakene og motorene er på plass kan jeg lukke kroppen sammen.

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 111 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
Ser bra ut dette. Likte effekten du har laget på innsiden av dysene :)

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 90 ganger
Dette er jo et svært raskt fly - blir det ikke mye turbulens i de luftinntakene? Mange kanter, en hel haug med rot inni? (Kikket på noen av bildene lenger oppe i tråden). Tradisjonelt har man jo i vesten drevet med variabel luftjustering, som f.eks shock cones på Blackbird (og fast installasjon på Starfighter). Hva er greia med disse schwære luftinntakene hos russerne?

K
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Utlogget Marius Sparby

• Dedikert
  • Total n00b
Dette er jo et svært raskt fly - blir det ikke mye turbulens i de luftinntakene? Mange kanter, en hel haug med rot inni? (Kikket på noen av bildene lenger oppe i tråden). Tradisjonelt har man jo i vesten drevet med variabel luftjustering, som f.eks shock cones på Blackbird (og fast installasjon på Starfighter). Hva er greia med disse schwære luftinntakene hos russerne?

K

MiG31'en har variable inntaksramper for å styre luftflyt montert på sidene innvendig i inntakene, som hjelper til med dette. Tipper at det er en del andre ting nedover i inntakene som også hjelper til med å fjerne mye av turbulensen slik at D30-motorene får nok luft på en grei måte.

Utlogget Anton Chumak

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage

K

Det er så nesten man skulle tro at de kanskje vet hva de driver med... :shifty: ::)

Shock cones er en måte å redusere luftstrømmen fra lydens hastighet til under. Det er også andre måter som DSI inntak og variable inntaksramper. Generelt så trenger store motorer også høyt luftforbruk (hadde tallet for D-30F6 en plass, skal se om jeg finner det) per sekund og arealet på fronten av luftinntaket har mye å si da. Alternativt så slenger de på store luftinntak til tross for vekten eksklusivt for å irritere rogalendinger.

F-22 klarer seg vistnok uten inntaksramper, gud vet hvordan ettersom tradisjonelt er slike inntak begrenset til M2. Og den er temmelig rask (1600+mph) Selv F-35 som er feit og treg som den er har DSI.
« Siste redigering: 01.12. 2015 13:49 av Anton Chumak »