Skrevet av Emne: Stinson SR-9 Reliant  (Lest 837 ganger)

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 111 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
Sv: Stinson SR-9 Reliant
« Svar #15 på: 02.01. 2018 08:39 »
Spennende prosjekt. Har beskuet dette settet på plastmøte i Trondheim, så følger spent med :) Godt Nyttår til deg også.

Disse har takket for dette innlegget: Einar Sandvik

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 150 ganger
  • Evighet varer lengst.
« Svar #16 på: 02.01. 2018 17:07 »
Hva er det konkret du synes er svakheten med dekalene?

Mest generelt - ting som kan forbedres. Bl.a. fargetoner. Jeg har også mistanke om at den "hvite" nesa og lynet på F.104 egentlig skal være sølvmalt. Men jeg har ikke tatt meg tid til studere dette nøye nok ennå.

Nils

På det stor Internettet har jeg funnet dette nydelige fargebildet av F.104.

Jeg skal ikke utelukke at nesen og skrogstripa på dette flyet var malt sølv, men for meg ser de hvite ut. De hvite tallene på sida har samme grånyanse i skyggepartiene, synes jeg. Dessuten var jo ryggen og haleflatene på flyet hvite, og det får meg til å tru at flyet var hvitt før det ble malt opp i blått og gult, og at noen partier rett og slett ble maskert ut og beholdt hvitfargen.

Ellers, så synes jeg at jeg aner beige interiør i kabinen.

PS: Denne byggetråden bør vel overføres fra generelt til galleri eller arbeidsbenken min.
« Siste redigering: 02.01. 2018 17:28 av Einar Sandvik »

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
  • Takket: 86 ganger
« Svar #17 på: 02.01. 2018 18:13 »
Jeg har en annen kopi av samme bilde, der det tydligere er nyanseforskjell mellom stripe og tall. Jeg har også et s/h-bilde som viser det samme.

Jeg er nå heller ikke overbevist om at ryggen mm. var hvit. På dette bildet (som jeg har en større og bedre kopi av, men som jeg ikke får lagt ut på nett nå) synes jeg rygg og haleflate på F.104 matcher flottørene på F.100 langt mer enn de matcher tallet på F.104.

Dette er tre indikasjoner som jeg tolker som fargeforskjeller.

Nils

Utlogget Ragnar Eckhoff

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 48 ganger
« Svar #18 på: 02.01. 2018 18:35 »
Interessant prosjekt. Hva synes du om kvaliteten på byggesettet? Ser det ut som en Reliant?

Ragnar

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Evighet varer lengst.
« Svar #19 på: 02.01. 2018 19:29 »
Interessant prosjekt. Hva synes du om kvaliteten på byggesettet? Ser det ut som en Reliant?

Ragnar

Jeg har ikke funnet noen feil, men vinduene trur jeg at jeg vil bytte ut. Litt ekstra detaljering kan bli aktuelt. Detaljnivået er generelt bra, og det ligner en Stinson Reliant, synes jeg, men jeg har bare fotografier og litt grove tegninger å sammenligne med. Ettersom det er et resinbyggesett, så krever det sjølsagt litt tilpasningsarbeid for å få delene til å passe sammen, så sånn sett burde det være et fint prosjekt for deg. :)

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Evighet varer lengst.
« Svar #20 på: 02.01. 2018 19:56 »
Nils: Det kraftige blåstikket på oversida av F.104, som gjør at de gule vingene ser nesten lyseblå ut på bildet du har lagt ut, samt at lynet på skrogsida, bortsett fra bakenden av lynet, tydeligvis er i slagskyggen fra vingen, gjør meg usikker på hvor godt bildet er til å begrunne om fargen er hvit eller sølv. Oversida av haleflata virker imidlertid påfallende mye mørkere enn tallet 104, og det er store kontraster mellom fargene på ribbene på ryggsida av flyet, og det indikerer sølvfarge.

Kan du vise oss de andre bildene?

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
  • Takket: 86 ganger
« Svar #21 på: 02.01. 2018 20:22 »
Skal få lagt de ut når jeg disponerer utstyr (jeg er fortsatt i et ferieregime).

Det som overbeviser meg mest er imidlertid cowlingen på bildet som du la ut. Fronten er alt for blank og skinnende til å være hvit. Samtidig ikke lys nok til å være hvit.

Nils

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Evighet varer lengst.
« Svar #22 på: 02.01. 2018 20:37 »
Jeg merker meg også at den lyse stripa på ryggen på flyet på bildet jeg la ut virker mørkere en de hvite talla på skrogsida, enda ryggsida burde være best belyst, så jeg begynner å helle til at flyet kan ha vært malt sølv i stedet for hvitt opprinnelig.