Skrevet av Emne: Forslag: Flytting av Skala fra og med 2015  (Lest 4452 ganger)

Utlogget Oddbjørn Skripeland

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 6 ganger
  • Surremikkel av ypperste klasse
Sv: Forslag: Flytting av Skala fra og med 2015
« Svar #30 på: 09.02. 2014 21:46 »
Medmindre vi flytter Skala til et konferansehotell i den tyrolske fjellheim synes jeg vi kan være på Letohallen
Uansett hvordan en vender og vrir på det er Letohallen sånn akkurat passe sentralt.
Personlig er mine modeller i prinsipp umulige å ta med på fly så det mer eller mindre sentrale Østland passer meg utmerket.
Kombinasjonen av utstilling og hotell i samme bygg er konge selv om vi nektes sosialisering blant modellene ut i de små timer i år
Bling! Et annet .ord for bæsj.
Nur fliegen ist schöner.
Stuttgarter Karre ist auch gut.

Utlogget Sten Arne Brunsby

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 25 ganger
  • Viper builder..
« Svar #31 på: 10.02. 2014 20:07 »
Med tanke på alternative plasser til å avholde Scala/landskonkurransen tenker jeg litt tilbake på hvor det har vært holdt i "gamle dager"

* Forsvarsmuseet, sentralt i Oslo med alle slike fasiliteter i umiddelbar nærhet.
* Teknisk museeum i Oslo , litt mindre sentralt, men alikevel godt dekket med offentlig komunikasjon
* Flymuseet på Gardermoen.   Hotell/overnattingsmuligheter kort vei unna.
* Olavsgaard hotell, aner ikke hva som skjedde her, men lokalene var da flotte :)

Er det noe veldig årsak til at man ikke kan gå tilbake til en av disse om det sku knipe i letohallen ?
Kvinnfolk og Dekaler har en ting til felles. Få dem fuktige nok og de legger seg ned som du vil..

Utlogget Roman Volchenkov

• IPMS Medlem
  • Seriøst ivrig
  • Takket: 1 ganger
« Svar #32 på: 10.02. 2014 20:40 »
Forsvarmuseet er best. Jeg tror teknisk museet har ikke plass.

Utlogget Leif Haga

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 2 ganger
  • carpetcrawler
« Svar #33 på: 10.02. 2014 21:39 »
Og da regner jeg med at det blir en lang kø av frivillige som lemper bord,stoler og alt annet som må rigges til,og pakke det ned igjen etterpå.
Det står et par tonn med bord osv på Haugenstua som ble brukt på Flysamlingen............
Konferansehotell har sine fordeler spør du meg.

Leif
In the beginning,vambo rool

Utlogget Jens Roger Kristoffersen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 19 ganger
  • What, me worry?
« Svar #34 på: 10.02. 2014 23:21 »
Ikke noe galt i å se tilbake på der vi har vært, men det er grunner til at vi ikke har slått oss til ro på disse stedene.
Jeg tror det beste vi kan gjøre er å se på hva vi kan ta med oss av det som fungerte på hvert sted, og hva vi bør være obs på og prøve å ungå.

Korriger meg de som måtte vite bedre.

Fra de som var ansvarlige da vi benyttet Forsvarsmuseet fikk jeg inntrykk av at dette ikke var "bare bare".
Her måtte det visstnok til søknader som skulle behandles nesten opp til forsvarsministeren, og man måtte ordlegge seg på en "korrekt" måte for i det hele tatt å bli vurdert verdig.
Så det er vel bare å ønske lykke til for den som ønsker å gjøre et forsøk der igjen.
Veldig sentralt og interessant for de som ønsker litt millitærhistorisk påfyll.
Men personlig synes jeg utstillingslokalet "Fanehallen", uansett hvilken prestisje det ligger i den, er et særdeles trist og mørkt lokale og derfor det  stedet jeg har likt minst.

Teknisk museum var vel en katastrofe, midt blandt barn i fri utfoldelse med påfølgende ødelagte og i løpet av natten også stjålne modeller.
Ikke dermed sagt at det ikke kan gjøres bedre ved et nytt forsøk, men for de siste års styrer har det vel ikke vært aktuelt å tenke i den retningen.

Olavsgaard var en praktisk god løsning.
Problemet her var vel at de nærmest gikk inn for å ruinere oss, på tross av inngåtte avtaler.
Det var vel nærmest som å få beskjed om at vi ikke var ønsket tilbake, eller de burde i det minste forstå at vi ikke ønsker oss tilbake.

Flymuseet på Gardermoen har vært greit til de arrangement som Nils stod for i sin tid.
Jeg tror de ville ønske oss velkommen, og at de således er relativt enkle å samarbeide med.
Men dersom det ikke er mer plass enn det som er tilgjengelig på messaninen så tror jeg det blir ulidelig trangt for Skala.

Sånn sett har Leto hatt det beste fra alle ønskemål.
Riktignok ikke like sentralt og med like bra kommunikasjon som Oslo sentrum, men:
Overnatting i samme bygg.
Materiell finnes på stedet.
Plass nok.
En ledelse det går an å samarbeide med.
(Tross årets "krøll" vil jeg si de strekker seg langt når de gir oss nesten vederlagsfritt 600 kvm i hovedhallen hvor deltagere på antikkmessa betaler 1000,- for 6kvm.)

Og som Leif sier; ta med i vurderingen av alternative lokaler hva som trengs av logistikk og transport før det blir brukbart.
Dersom det f.eks. ikke finnes bord så trengs det ikke bare sjauere, men de bør helst ha stor bil også.

Ikke la dette stoppe gode forslag  :)

That was an irreplaceable Steinway!
Not anymore, Madame.

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 34 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
« Svar #35 på: 11.02. 2014 00:09 »
Like etter at jeg meldte meg inn i IPMS Norge, saa dro jeg utenlands, men kom med igjen da jeg kom hjem i 1992.  Har vaert med paa LK/LU/Skala paa Forsvarsmuseet, Forsvarsmuseet/Fanehallen, Teknisk Museum, Hjem og Hobby paa Sjoelyst, Flysamlingen, Olavsgaard og naa sist Letohallen.  Tror ikke jeg har glemt noen da.  Alle steder hadde sine fordeler og ulemper, og ingen av de boer rosemales.  Hvis "money is no object", saa ville Olavsgaard vaert en vinner, men vi maa og vaere edruelige og se hva klubben faktisk har raad til.

Forsvarsmuseet den gang da var veldig "militaere" og det var vanskelig aa faa til noe ekstra hvis det ikke stod i regelverket.  Fanehallen er fin og aerverdig, men trenger mer lys for aa kunne se modellene skikkelig.   Flysamlingen paa Gardermoen kan muligens bli i trangeste laget oppe paa messaninen, men man kunne spre litt paa seg - Fleet Air Arm Museum Modelshow har stands innimellom flyene.  Selve konkurransen kunne da plasseres paa messaninen og alt annet - handelsstands og eventuelle SIG eller klubbdisplays kunne plasseres rundt flyene.  Det blir dog ikke saa intimt som i soeylehallen.  Teknisk Museum var ingen hendelse som fristet til gjentakelse som Jens Roger er inne paa, og det samme kan man si om Hjem og Hobby selv om vi var der og noen aar paa rad.  Vi fikk plassen billig fordi de ville ha et hobbyalibi innimellom alle spekepoelseselgerne og aromaterapistene, saa vi fikk plassen ingen andre ville ha.  Den rett ved siden av innhegningen for RC helikoptere som spydde nitro-eksos og satte partikler som brente seg inn i lakken paa blanke modellbiler.  Letohallen er ikke verdens navle, og for de som er med som tilheng er det lite annet aa finne paa.  Paa den annen side ligger det innenfor klubbens oekonomi, og i aar har soeylehallen gaatt til andre.  Hadde IPMS Norge betalt for aa bruke soeylehallen, saa hadde vi nok stilt sterkere i aa besitte den, men all den tid vi kun forplikter oss til aa fylle et visst antall rom, saa blir det som bonusreiser paa fly; selskapene vil heller selge et sete til en som vil betale for det enn aa gi det bort til en som bare vil bruke bonuspoeng for penger han har brukt.

Angaaende ambulering av Skala, saa er det en interessant tanke  paa mange maater.  Man gaar ikke lei av samme sted hvert aar, og det er en mulighet for at Oestlendinger faar se andre deler av landet og;)  Problemet er dog at man da heller ikke faar rutine og at man risikerer aa begaa nybegynnerfeil hver gang.  Da vi var paa tur til IPMS Irland i Dublin, saa klarte jeg aa pakke med meg seks modeller i en liten eske som saavidt smatt inn i hattehyllen paa et propellfly.  Naa var ikke dette store modeller (tre av de var smaa Ferrarier), men jeg tror de aller fleste modellbyggere vil foretrekke aa ta bil for aa kunne frakte modeller og innkjoep.  Ser man og paa hovedtyngden av modellbyggerne saa holder de til fra Troendelag og soerover, og da begrenser det seg naturlig til omraadene rundt Oslo, Trondheim og Stavanger.  Glemmer ikke Kristiansand, men for de som kommer fra Troendelag blir det langt aa kjoere, og enda lenger blir det om man tar det i Stavanger.  Antar E39 langs vestlandet ikke er noe farbart alternativ med alle fergene?  Fra Stavanger til Oslo er det omtrent like langt som til Trondheim, og Bergen er og 7-8 timer unna med bil.  Siden flytrafikken har Oslo som et knutepunkt er det og lett for de som ikke kan ta bilen aa komme seg til Oestlandet.  Logistikkmessig synes jeg derfor at det mest hensiktsmessige er at Skala fortsatt arrangeres paa Oestlandet - det er kortest reisevei for de fleste.

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
  • Takket: 91 ganger
« Svar #36 på: 11.02. 2014 00:16 »
Høres ut som en grei oppsummering det der, Jens Roger. Jeg har ikke opplevd konkurransen hverken i Forsvarsmuseet eller TM, men deler inntrykket ditt av de øvrige.

Jeg syns ikke det virker som om det er noe "folkekrav" å få flytta Skala fra Leto. Det er et par stykker som maser om å få det i gangavstand fra Oslo S, eller til andre festlige steder, men så lenge dette ikke følges opp med noe konkret feltarbeid for å finne ut av priser og praktikaliteter, så ser jeg ikke at Styret eller Skala-komiteen skal trenge å ofre dette noen krefter som helst.

Det er mange hensyn å ta og det er da pinadø grenser for hva en forening med et par-tre hundre medlemmer skal kunne forventes å koke i hop år etter år. Om folk reiser utenlands og blir bortskjemte, så får det heller være.

Men, kom gjerne med gode forslag, men i min bok er et "godt forslag" et konkret forslag til sted hvor man har sjekket ut priser og fasiliteter på forhånd selv. Såpass får man gidde, om man skal forvente å bli tatt på alvor, syns jeg.

Arild :)

PS Til dette med ambulering. Jeg har nevnt det før, men min erfaring fra astronomi-miljøet, er at kongressene som arrangeres har deltakerantall som er omvendt proporsjonalt med avstanden til Østlandet. Spesielt vi som bor i Oslo syns alt over 1 times kjøring er innmari usentralt, og flyr vel heller til Tenerife enn til Tromsø. Så selv om det er gode argumenter for å flytte Skala rundt omkring, så tror jeg vi får oppmøte deretter.
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 17 ganger
  • Klåfingra
« Svar #37 på: 11.02. 2014 22:10 »
PS Til dette med ambulering. Jeg har nevnt det før, men min erfaring fra astronomi-miljøet, er at kongressene som arrangeres har deltakerantall som er omvendt proporsjonalt med avstanden til Østlandet. Spesielt vi som bor i Oslo syns alt over 1 times kjøring er innmari usentralt, og flyr vel heller til Tenerife enn til Tromsø. Så selv om det er gode argumenter for å flytte Skala rundt omkring, så tror jeg vi får oppmøte deretter.

Artig det der med dørstokkmila. Det er faktisk noe jeg hadde vært veldig spent på også. Si at vi i Trondheim hadde arrangert Skala, f.eks. på Hell Hotell som ligger rett ved Værnes Lufthavn og Hell Stasjon. Hvor mange fra sør, øst og vestlandet hadde da kommet?
Nå trenger ikke alle å skrive det her i tråden men det er jo noe å tenke på ;)
TTT
Arrgh!!! She had a fine hull indeed!!
http://www.hubgarage.com/mygarage/Atmobil

Utlogget Henrik Melvold

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #38 på: 11.02. 2014 22:52 »
Artig det der med dørstokkmila. Det er faktisk noe jeg hadde vært veldig spent på også. Si at vi i Trondheim hadde arrangert Skala, f.eks. på Hell Hotell som ligger rett ved Værnes Lufthavn og Hell Stasjon. Hvor mange fra sør, øst og vestlandet hadde da kommet?
Nå trenger ikke alle å skrive det her i tråden men det er jo noe å tenke på ;)

For omtrent samme pris som jeg må betale for å reise til Trondheim og bo på Hell hotell, får jeg fint en tur til en hvilken som helst konkurranse i Europa. Velger jeg det, får jeg delta på et evenement med flere modeller, mange med høyere kvalitet, ekstremt mange flere forhandlere, masse foredrag, mange klubb-byggebord/stands, historiske utflukter, billigere mat og drikke. I tillegg får jeg sjansen til å ta en øl, og slå av en prat med de av Europas ledende modellbyggere som jeg normalt bare når gjennom nettet.

Så hva ville jeg valgt? Hvis jeg måtte velge, ville jeg nok ikke valgt Skala. Men kanskje jeg hadde hatt anledning til begge deler...

Henrik
Those of you who think you know everything are anoying those of us who do...

• IPMS Medlem
  • Seriøst ivrig
« Svar #39 på: 12.02. 2014 00:27 »
Hva med noe kunsmuseum?  De har bra lys og masse plass  wOOt

Se dette

Utlogget Mats Averkvist

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 9 ganger
  • Svenske fremfor alt annet!
« Svar #40 på: 12.02. 2014 07:54 »
Svenskene i Stockholm holder til i en skole. I begynnelsen var det kun gymsalen, men nå har de nærmest "okkupert" hele skolen. 

• IPMS Medlem
  • Seriøst ivrig
« Svar #41 på: 12.02. 2014 08:58 »
Nei, jeg mener egentlig galleri eller kunstmuseum. Modeller er jo kunst!

Utlogget Edward H. Valholm

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 86 ganger
  • For mange idéer, for liten tid..
« Svar #42 på: 12.02. 2014 10:44 »
Gode forslag Roman, et raskt søk på utleie av gallerier og kunstmuseer i Oslo var dessverrei ikke veldig positivt. Generelt var det små lokaler og ganske dyrt på de jeg raskt fant og som hadde utleie. 

Vi får fortsette å se på andre alternativer etter vi er ferdig med årets SKALA. Men min personlige erfaring tilsier foreløpig at det er ikke mange som treffer så bra mht. de ønskene vi har til plass og grei geografisk plassering m.m som det Letohallen har.

Men det finnes garantert et enda bedre alternativ "der ute", det er bare det å finne det.
Hilsen
Edward

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 150 ganger
  • Evighet varer lengst.
« Svar #43 på: 12.02. 2014 11:04 »

For omtrent samme pris som jeg må betale for å reise til Trondheim og bo på Hell hotell, får jeg fint en tur til en hvilken som helst konkurranse i Europa. Velger jeg det, får jeg delta på et evenement med flere modeller, mange med høyere kvalitet, ekstremt mange flere forhandlere, masse foredrag, mange klubb-byggebord/stands, historiske utflukter, billigere mat og drikke. I tillegg får jeg sjansen til å ta en øl, og slå av en prat med de av Europas ledende modellbyggere som jeg normalt bare når gjennom nettet.

Så hva ville jeg valgt? Hvis jeg måtte velge, ville jeg nok ikke valgt Skala. Men kanskje jeg hadde hatt anledning til begge deler...

Henrik

Svaret illustrerer godt poenget til Gaute om dørstokkmila. Vi som bor i andre deler av landet har også mulighet til å dra utenlands på modellstevner, og noen gjør det også.

Hvorfor prioriterer vi likevel å bruke tusenvis av kroner på reise og overnatting for å besøke Skala år etter år? Jo, det er NM i modellbygging, og det er der vi først og fremst møter forumvennene våre fra andre deler av landet.

Einar S

• IPMS Medlem
  • Seriøst ivrig
« Svar #44 på: 12.02. 2014 11:04 »
Vi må tenke på plass hvor vi kan få stotte av Oslo by eller bydel. F.e. biblioteket elle kulturhus. Ikke privat gallerier eller museer.