Skrevet av Emne: Forslag: Flytting av Skala fra og med 2015  (Lest 4451 ganger)

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 90 ganger
Forslag: Flytting av Skala fra og med 2015
« Svar #15 på: 07.02. 2014 21:28 »
Når man starter en diskusjon er det ikke nødvendigvis for å finne feil, men for å finne løsninger. Med tanke på at vi, som nevnt, kan gå mot en styrt avvikling synes jeg det er greit å snu noen steiner uten nødvendigvis ha gjort en konsekvensanalyse eller sitte med ferdige løsninger.
I dette tilfellet stilte jeg spørsmålet om vi skulle flytte Skala noen år for å gi østlendingene en pause og for å mobilisere provinsene.
Så langt har vel responsen vært temmelig negativ, med enkelte unntak.
Konstruktivitet, takk.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Utlogget Jan Erik Johansen

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 58 ganger
Sv: Forslag: Flytting av Skala fra og med 2015
« Svar #16 på: 07.02. 2014 21:42 »
Ikke meningen å være negativ Kyrre, følte bare for å minne om at det er litt som skal klaffe for å få til ett arrangement av den størrelsen vi snakker om. Enig i at det går an å gjøre noe annet uten at Leto dermed er feil.

:) Janse

Utlogget Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 17 ganger
  • Klåfingra
« Svar #17 på: 07.02. 2014 23:36 »
Jeg synes ideen med å la Skala gå på rundgang kan være en god ide. Men det krever en relativt langsiktig tenking. Jeg har selv erfaring med rullerende arrangementer i fra Mercedes klubbens årlige stjerneløp og var med å arrangerte Trondheims avdelingens løp i Molde i 2008. Vi begynte faktisk med planleggingen av det løpet allerede i 2005 og var pr utgangen av 2006 relativt spikret på Molde som sted. Nå er Mercedes klubben en vestentlig større forening enn IPMS med noe sånt som 1700 medlemmer på landsbasis. Det var tidligere 5 avdelinger men det er nå 6 og det blir altså 6 år mellom hver gang en avdeling skal arrangere løpet.

Jeg tror at hvis noe slikt skal virke må nettopp dette være i orden:
En fast rulleringsplan
Hver avdeling må få tid på seg til å arrangere (gjerne kanskje 2-3 år)
Det må være vilje blant medlemmer i alle avdelinger til å ville reise langt for å dra på utstilling slik at en unngår at en avdeling arrangerer et flott Skala men med få deltakere.
De avdelingene som skal arrangere må være store nok til å ha folk som er villige til å jobbe med dette.

Jeg kan sikkert føre opp mange andre grunner også men jeg tror nok at om noe slikt skal bli en realitet så må det være enighet i det store flertall om opplegget og man må legge en plan nå som først kan settes i gang om noen år. Jeg tror at det er for sent å gjøre noe annet med 2015 nå, kanskje 2016 men aller helst 2017.
TTT
Arrgh!!! She had a fine hull indeed!!
http://www.hubgarage.com/mygarage/Atmobil

Utlogget Roar Stensrud

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 1 ganger
  • Generalkommissær
« Svar #18 på: 07.02. 2014 23:44 »
Kan ikke si annet enn: vel talt, ærede trønder.

En slik omlegging av SKALA krever nok noe mer langsiktig planlegging enn å si at til neste år skal SKALA være i Trondheim.

Det sagt, så skal det også sies at ting har skjedd med flyprisene innenlands de siste årene. Nokså nylig var jeg invitert til 40-års lag i Bergen for en gammel, god studiekamerat. Det første som slo meg var at det får jeg nok drite i skal jeg holde budsjettet denne måneden. En antakelse som var basert på tidligere erfaringer med å fly innelands. Før i tida kom man ganske langt ut i verden for samme pris som en innenlandsflyging til Bergen.

Så begynte jeg å undersøke litt. Jeg fikk tur retur Bergen, opp lørdag morgen og ned søndag ettermiddag, med Widerøe mellom Torp og Flesland for kr. 822,- Det har jeg råd til! Og turen ble bestillt kun noen korte uker i forveien.

Så hvis viljen er til stede hos medlemmene for å forflytte seg langt for å komme til SKALA, så er det i dag mulig for langt lavere kostnader enn for bare noen år siden.

Og det ble en heidundrande fest i Bergen!  :cheers:

R. :)
"No man ever won a war by dying for his country, but by making some other poor, dumb bastard die for his!" George S. Patton

Bygges: BT-7 og en masse andre russergreier. Også en Mathilda, da.

Utlogget André Kristoffersen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 6 ganger
« Svar #19 på: 08.02. 2014 14:38 »
Jeg tror IPMS Norge om det skal bestå.. må flytte  neste års Skala , til et annet  sted. :pinch: :o De  som i dag er operative til å arrangere et sånnt stevne , er  en liten klan rundt østlandsområdet :praise:.  På sikt burde det jeg kaller " landskonkurransen" skje på et annet sted...
Det er ganske dynamisk ledelse på  flymuseet i Bodø.. et mulig forslag, og er ikke lengere med fly, jernbane og bil enn at det kunne vært en mulighet.. noen som bor nær burde sjekke litt om det. Marinemuseet i Horten syntes også dette er en artig idee, selv om de ikke helt forstår omfanget har jeg forstått! Holder en knapp på Bergen Bryggemuseet har stor plass og SAS hotellet ligger vegg i vegg.. eller noe på Bergen hus festning... hm
Det kan nok ordnes...

I år får vi gjøre det beste ut av det som blir!.

Jeg har vært med å arrangere EM i metallsiluett (pistol skyting) i Kongsberg.  Så jeg slenger ut en brannfakkel.. Skala i sølvgruvene, stort lokale innerst inne i Kongensgruve, tog inn og bevertning på stedet med Roys selskapsmat. Overnatting på Grand i  kongsberg, eller hos Jan Roger  som bor i Saggrenda...he he, KV museet og ditto å finne på... :cheers: :)
I min bransje trenger vi ikke flere år på å bestemme oss.. Det må lages et opplegg/pakke med binnende påmelding .. sånn all included .. uten at det rykker for stygdt i famile økonomien for vermannsen....
« Siste redigering: 08.02. 2014 15:34 av André Kristoffersen »
-"Before Elvis, there was nothing"-

Utlogget Geir Hogga

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 25 ganger
« Svar #20 på: 08.02. 2014 17:12 »
Tja, det blir i hvert fall en høyst original plassering av Skala, langt inne i et fjell.
Og når Eduard kan arrangere E-Day på en underjordisk parkeringsplass, hvorfor ikke?
Men det fordrer noen logistikksproblemer, ser ikke helt for meg at Hobbyland stapper halve butikken om bord i gruvetoget, for å så å skrangle seg langt inn til en fjellsal med håp om litt omsetning.
Dessuten hadde vel alle ferdige modeller og dioramaer ristet i stykker på veien inn, så det vi hadde å stille ut ville være en haug plastbiter i forskjellige farger.
Og så er det en liten ting som klaustrofobi... ;D
Du skal ha poeng for originalitet, Andrè - men jeg tror nok vi må satse på noe en tanke mere konvensjonelt.

Utlogget Edward H. Valholm

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 86 ganger
  • For mange idéer, for liten tid..
« Svar #21 på: 08.02. 2014 17:46 »
Knall forslag folkens! Kom med flere, fordi plutselig kommer det et forslag som er så bra at man gå videre med det.
Hilsen
Edward

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #22 på: 08.02. 2014 23:08 »
Tja, det blir i hvert fall en høyst original plassering av Skala, langt inne i et fjell.
Og når Eduard kan arrangere E-Day på en underjordisk parkeringsplass, hvorfor ikke?
Men det fordrer noen logistikksproblemer, ser ikke helt for meg at Hobbyland stapper halve butikken om bord i gruvetoget, for å så å skrangle seg langt inn til en fjellsal med håp om litt omsetning.
Dessuten hadde vel alle ferdige modeller og dioramaer ristet i stykker på veien inn, så det vi hadde å stille ut ville være en haug plastbiter i forskjellige farger.
Og så er det en liten ting som klaustrofobi... ;D

Jeg står som garantist med rak rygg for dette.. Et sånt arrangement koster flere hundre tusen... så jeg ser at forhånds¨påmeldinger er ønskelig,.... og vi må  lage en plan... som ikke avlysbar og det må komme tja 30 til 40 folk.. jeg

skal ikke leve av overskuddet , mens jeg kan tåle en dårlig dag

I morgen også...!
« Siste redigering: 08.02. 2014 23:22 av André Kristoffersen »

Utlogget Jens Roger Kristoffersen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 19 ganger
  • What, me worry?
« Svar #23 på: 09.02. 2014 02:04 »
Jeg står som garantist med rak rygg for dette.. Et sånt arrangement koster flere hundre tusen... så jeg ser at forhånds¨påmeldinger er ønskelig,.... og vi må  lage en plan... som ikke avlysbar og det må komme tja 30 til 40 folk.. jeg
skal ikke leve av overskuddet , mens jeg kan tåle en dårlig dag I morgen også...!

Om vi tar "best case" av synsingen din og sier at flere hundre tusen er minimum 200 000 og deler på det høyeste antallet deltagere du ser for deg, så er kostnaden pr hode på 5000,-
Jeg tror de fleste som er villige til å bruke 5000,- på et modellarrangement velger å legge dette i en tur til Ungarn eller Telford.
Skal klubben dekke dette må vi doble kontingenten for alle 400 medlemmer for å arrangere dette for 40 av dem.
Med mindre du med garantist som tåler en dårlig dag mente at du sponser dette?  ;) i så fall; i hvor mange år?  ::)

Ellers har jeg lyst til å kommentere et par ting som er foreslått eller kommet fram.

Geografisk rullerende arrangement.
Et godt forslag, men jeg tror desverre det er en utopi.
Det kreves litt lokal innsats for å få alt i mål, saker og ting som ikke bare ordnes med en mail i en arrangementskomite.
Slik som at Edward og jeg skal ha møte med og PÅ Leto på mandag for å sikre oss at så mye som mulig er på plass.
Jeg kan ikke se at så mange av lokalavdelingene har medlemsresurser som ønsker å bruke tid på dette.
I tillegg til Øst, så er det vel bare snakk om Sør, Rogaland og Trondheim som ville ha en kapasitet til dette.
De har erfaring med å arrangerer sine lokalkonkurranser, så slik sett burde det ikke være problemer.
Problemet er at det da som regel blir for mye med 2 arrangement, og det lokale faller ut.
Et annet problem er at vi vil ha behov for en mye mer rigid styring og kontroll fra hovedstyret, for dette vil fortsatt være IPMS Norge's hovedarrangement.
Etter noen år ser jeg for meg et like stort problem med å få dette til å rullere som det er å få nye kandidater inn i styret.

Generelle forslag:
Folk er fulle av forslag og ideer.
Ikke stopp med det, men vær så snill å ikke la det stoppe der.
Forslag må følges opp med noe konkret.
Hvis de som kommer med alternative løsninger fra toppen av hodet forventer at det er styret som skal gjøre research og validere alt som kommer inn av alternativer og løse ideer, så skjønner jeg at det ikke er mange av dem som ønsker å stille til valg.

Klubbens framtid:
Igjen kommer denne diskusjonen om mulig undergang og avvikling av hele klubben.
Først og fremst grunnet manglende styrekandidater.
La oss da spørre om hvilke konsekvenser dette ville gi.
Hva er det IPMS Norge, som landsdekkende forening gir oss som vi i såfall vil miste?
Limtuben er allerede lagt på is, personlig mener jeg dette var en riktig avgjørelse, hovedsaklig på grunn av kostnad vs nytte.
Bortfall av rabatt hos Hobbyland kommer trolig ikke til å knekke budsjettet til noen.
Selv om lokalklubbene nå skal få tilskudd fra hovedklubben tror jeg disse vil fortsette å fungere mer eller mindre uforandret.
De fleste lokale klubber har i de 20 årene jeg har vært med levd et tilsynelatende selvstendig liv.
Forumet tror jeg også ville være mulig å få til å fungere i tilnærmet samme form uten et klubbstyre.
Så for meg er svaret kort og godt Skala, konkurransen og samværet vi arrangeret EN gang i året.
Nok til at jeg vil savne det... hva er det dere andre er redd for å miste?

Jeg er enig i Roar's kommentar om at det blir for enkelt å foreslå de som allerede er lokalt engasjert til kandidater for sentrale verv.
Ikke at det er så mye jobb, men det er dess mer frustrasjon over andres ønske om å delta men motvilje til å bidra.
Med 400 medlemmer hvorav ingen ønsker å ta styring, så er det kanskje på tide å faktisk vurdere vårt eget eksistensgrunnlag...

That was an irreplaceable Steinway!
Not anymore, Madame.

Utlogget Finn-Ove Johansen

• Styret
  • Forumplager
  • Takket: 1 ganger
  • FAW
« Svar #24 på: 09.02. 2014 12:35 »
Jeg bor nå ganske langt borte, men er ivrig etter å kunne gjøre noe. Er det helt umulig å bo i Nordland og være medlem i styret?

Når det gjelder å arrangere SKALA i Bodø, på flymuseet, så kan jeg sjekke det ut, selv om jeg ikke er helt venner med de mer ::)

FO
"The airplane stays up because it doesn't have the time to fall." Orville Wright

Utlogget Ruben Husberg

• Forumplager
  • Takket: 17 ganger
« Svar #25 på: 09.02. 2014 14:06 »
Jeg bor nå ganske langt borte, men er ivrig etter å kunne gjøre noe. Er det helt umulig å bo i Nordland og være medlem i styret?

Når det gjelder å arrangere SKALA i Bodø, på flymuseet, så kan jeg sjekke det ut, selv om jeg ikke er helt venner med de mer ::)

FO

Hei,

Jeg var kasserer i 2 år med bosted i Stavanger, og det var ikke noe problemer i det hele tatt. Man
får selvfølgelig ikke vært fysisk til sted på evt styremøter, med det er ikke noe problem i dagens digitale verden.

Happy modelling,

Ruben, som trives godt der SKALA arrangeres i dag.

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #26 på: 09.02. 2014 15:19 »
Hei Ruben ! har du tenkt noe på å lage decaler til Bergen Air... litt avsporing i tråden, men vi må snakke om noe hyggelig også..
 8) ;)

Utlogget Stein Atle Stenberg

• Administrator
  • Pest og en plage
  • Takket: 102 ganger
  • I'm dezzzpickable
« Svar #27 på: 09.02. 2014 15:54 »
Jeg er en av dem som er strålende fornøyd med nåværende lokalisasjon. Eneste store argument for flytting/rotasjon, som jeg ser det, er som Kyrre sier - å gi østlendingene en pause.

Det at man i år har måttet flytte utstillingslokalet en etasje opp, med de konsekvenser det medfører (og så langt har det vært presentert en del katastrofetanker om disse), er altså en mulig uheldig hendelse som gjelder 2014.

Er det noe argument i seg selv for å flytte lokasjon kommende år?
Er det nærliggende å tro at Letohallen ikke kommer til å gjøre samme tabbe to ganger?

Jeg merker meg at spørsmålet om å finne "en bedre" plassering, og annen kritikk, dukker opp rimelig regelmessig i forkant av hvert Skala (korriger meg om jeg tar feil). Helt personlig finner jeg dette noe utidig egentlig.  wOOt

En sånn diskusjon hører best hjemme i etterkant av arrangementet. Klart at det skal kunne gis konstruktiv kritikk - men spar nå denne til et tidspunkt hvor man faktisk har erfaringer å komme med.

Nå som Skala er rett om hjørnet burde vi gi en klapp på skuldra til de som har klart å få dette unike arrangementet på plass, ikke et klask på kinnet.

Sånn sett synes jeg ikke det er rart at det er vanskelig å finne folk som er villige til å sitte i styret, jeg vil tro det skal noe til for å holde ut.

Uansett, så gleder jeg meg til årets Skala - og til å møte alle de av dere som kommer, og til å beskue det dere har bygget i året som har gått  :D

Utlogget Jørgen Faret

• Styret
  • Seriøst ivrig
  • Takket: 14 ganger
  • 1+1=3
« Svar #28 på: 09.02. 2014 16:02 »
Enig med deg Stein Atle. Godt sagt.

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #29 på: 09.02. 2014 16:45 »
Bra sagt Sten Atle!, vi nordmenn er laget sånn skeptiske på forhånd og er altfor bordskjemte.. vi før gjøre det beste ut av det som blir i år... neste år får vi ta når det kommer!