Skrevet av Emne: Tamiya VW Type 1 1966 - Prosjekt Savannah - Satt på pause igjen 22/11-15  (Lest 2521 ganger)

Martin Sørlie

• Moderator
  • Nysgjerrig
  • Takket: 1 ganger
Jauda, neida, så det da. De som kjenner meg, skjønte nok det meste bare ved å lese tittelen, men for de uinvidde, så har det seg slik at jeg har denne herligheten stående i garasjen til restaurering:

De med et godt trent øye kan kanskje gjette årsmodell også:P

Uansett, denne bilen står nå helt nedplukket, og Tamiya-modellen skal på ingen måte bli en ren kopi. Men, en del av modifikasjonene jeg skal gjøre på den store kommer til å være med på den lille, og det blir så langt i fra en originalbil:)

Men så, til modellen. Jeg begynte å bygge denne for noen år siden, men siden jeg ikke ante var jeg drev med eller hadde bygget noe før, så ga jeg meg før jeg var halvveis igang med motoren og hadde malt felga:

Fikk montert bakstilling og motor i løpet av denne uka. Hadde fryktelig lyst til å modde til med doble gassere osv, men droppet det, er ingen dreven scratchbygger akkurat...

...og måtte modifisere litt forstilling for å få riktig senk fremme. Skar av den originale festetappen, og hevet hele forstillinga, i tillegg til at spindlene ble modda litt. Usikker på om det blei nok, men vi får se straks resten skal sammen:)

Tynner forresten folk vanlig Vallejo noe? Noen av dem flyter fint ut og blir jevne, mens andre farger er som tannkrem:S Er lat nok til å bare trøkke det på med en pensel, men det hadde jo vært greit å blitt litt flink med tiden:P

Dagen idag blei det ikke mye arbeid, men jeg har pusset vekk sidelistene på karosseriet. Dette jobber jeg for tiden med å gjøre på den store, så det må jo til her og:) Må innrømme at jeg ikke får skrytt Flexfile-kitet nok opp i skyene... Genialt verktøy!

Martin Sørlie
1985
"It's not what you drive, it's what drives you."

www.smallsize.no

Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 176 ganger
Sv: Tamiya VW Type 1 1966 - Prosjekt Savannah
« Svar #1 på: 08.02. 2013 17:44 »
Du er i siget med modeller, nå.

Folkevogn med flat frontrute tyder på gammel modell. Skal vi si 50-60-tall? Jeg husker at da den bua frontruta kom, så ble det fleipa med at det var for å gi plass til at folk skulle kunne røyke sigaretter med munnstykke.

Einar S :)

Edit: Nå ser jeg på en annen PC at det ikke er todelt bakrute, så da er det nok ikke femtitallet.

Leif Haga

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 3 ganger
« Svar #2 på: 08.02. 2013 17:56 »
Bosch 009,er det den blå fordeleren heter ??
Bra jobba så langt............. :thumb:

Leif
In the beginning,vambo rool

Martin Sørlie

• Moderator
  • Nysgjerrig
« Svar #3 på: 08.02. 2013 21:22 »
Du er i siget med modeller, nå.

Folkevogn med flat frontrute tyder på gammel modell. Skal vi si 50-60-tall? Jeg husker at da den bua frontruta kom, så ble det fleipa med at det var for å gi plass til at folk skulle kunne røyke sigaretter med munnstykke.

Einar S :)

Edit: Nå ser jeg på en annen PC at det ikke er todelt bakrute, så da er det nok ikke femtitallet.

Stor rute kom ikke før i '57, så du kan fortsette og gjette:P Men du må nok være litt mer presis:P
Martin Sørlie
1985

www.smallsize.no

Martin Sørlie

• Moderator
  • Nysgjerrig
« Svar #4 på: 08.02. 2013 21:22 »

Leif

Bingo:)

Edit: leste coil i hodet jeg. Er blå bosch coil, men fordeleren er vanlig vakuum.
Martin Sørlie
1985

www.smallsize.no

Kjell Terje Trones

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #5 på: 08.02. 2013 21:26 »
Skal vi seee, uten at jeg ser bakluka skikkelig vil jeg tippe en tidlig 67, altså fortsatt med 6v el-anlegg originalt. Skråstilte stolper i dørene plasserer den etter 64, og de liggende frontlyktene forsvant i midten av 67 når de fikk 12V anlegg. Ser ut til at den ikke har den flatere bakluka de hadde opp til og med 66. Litt vanskelig å se siden bildet er tatt bpå litt avstand, men det ser også ut som dørhåndtakene er one-year-only 67, med den runde knappen på....

Bra arbeid så langt.... :)

Du finner forresten felger temmelig like dem du har på callook'ern din i Tamiya's Lotus Europa.... ;)
Man er aldri for gammel til å ha en lykkelig barndom!
Online album:
http://public.fotki.com/slabbedask/

Hans R. Eriksen

• IPMS Medlem
  • Dedikert
Re: Sv: Tamiya VW Type 1 1966 - Prosjekt Savannah
« Svar #6 på: 08.02. 2013 21:27 »

Leif

Den blå er vel en bosch coil.
Jeg kan ikke se fordeleren på bildene Men hvis den er uten vakuum regulering er det en 009 fordeler.
Forbilde ville jeg tro at er slutten av 60. 66-67?  :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Jørgen Tangerud

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #7 på: 08.02. 2013 21:33 »
Når jeg ser den bobla der så angrer jeg på at jeg ikke tok over bestefar sin, solgte den for en slikk og ingenting da han ble borte.
Orginal 58modell, som var lotterigevinst, hehe.
It was just a hobby. I didn't expect it to turn into a mental sickness......

Martin Sørlie

• Moderator
  • Nysgjerrig
« Svar #8 på: 08.02. 2013 21:53 »
Skal vi seee, uten at jeg ser bakluka skikkelig vil jeg tippe en tidlig 67, altså fortsatt med 6v el-anlegg originalt. Skråstilte stolper i dørene plasserer den etter 64, og de liggende frontlyktene forsvant i midten av 67 når de fikk 12V anlegg. Ser ut til at den ikke har den flatere bakluka de hadde opp til og med 66. Litt vanskelig å se siden bildet er tatt bpå litt avstand, men det ser også ut som dørhåndtakene er one-year-only 67, med den runde knappen på....

Bra arbeid så langt.... :)

Du finner forresten felger temmelig like dem du har på callook'ern din i Tamiya's Lotus Europa.... ;)

Du er veldig nærme nå altså, men det er noen punkter til som virkelig nailer årsmodellen;-) Større ruter kom i 1965. Tynne sidelister kom i '67. 4x130 boltsirkel kom også i '67. Så da kan jeg jo trygt meddele at du gjettet helt heidundrendes rett, det er en '67 modell registrert i desember 1966.

Noen som ser hva lykteglassene er fra?

Og Kjell Terje, hvordan laget du T-bars på boblene du har bygget?
Martin Sørlie
1985

www.smallsize.no

Leif Haga

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #9 på: 08.02. 2013 22:20 »
Ooops,det var såklart coil jeg mente.................. :doh:

Leif
In the beginning,vambo rool

Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 22 ganger
« Svar #10 på: 08.02. 2013 22:40 »
Ser bra ut dette her :thumb:
Jeg klarer ikke å  tyde hvor lykteglassene kommer fra men gjetter på at det kanskje kan være Posche 911?
TTT
Arrgh!!! She had a fine hull indeed!!
http://www.hubgarage.com/mygarage/Atmobil

Kjell Terje Trones

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #11 på: 09.02. 2013 00:32 »
Tipper som Gaute, Porsche 911-lykteglass.  :shifty:
Flere detaljer som er one-year-only 1967. Panseret (langpanser med små klipshull), de nevnte dørhåndtaka, og er det ikke noe med innvendige dørhåndtak også tro? Husker ikke helt i farta.
5x205 boltsirkel hang med et lite stykke ut i 67, den 67'ern jeg hadde (rustfri bil som ble kappa i fillebiter for å lage en korta, takløs, dørløs og ruteløs baja bug.... ::)) hadde femboltsfelger. Og den var lagd etter nyttår 67. Litt vanskelig å fastslå bastant når forandringer ble gjort på disse bilene, var avhengig av hvilket marked de var beregnet for, hva de hadde igjen av deler på lager, og lutefiskens gang i havet eller noe sånt. Mao, litt hulter til bulter.  :pinch:
Noen 59-modeller hadde for eksempel blinklys på skjermene, mens jeg har sett minst to 60-moeller med retningsvisere på B-stolpen. Tror dog at firebolta felger kom samtidig med 12V, men det kan sikkert variere her også da jeg ser at din har seksvoltlykter og firebolt....
T-bars lager jeg i plastikk. Styrenestenger og rundstav i passende dimensjoner. (Fåes f eks hos Smallsize eller Hiroboy) Du kan også bruke tiloversblevne plastbiter og varmstrukket støpetapp.  :)
Man er aldri for gammel til å ha en lykkelig barndom!
Online album:
http://public.fotki.com/slabbedask/

Martin Sørlie

• Moderator
  • Nysgjerrig
« Svar #12 på: 09.02. 2013 01:15 »
Porschelykter er helt korrekt! Og nå har jeg fått tak i originale Bosch glass i gult som skal på når bile blir klar... En gang....:-P

'67 1500 hadde 4x130, og 1300 5x205. 12v i Norge kom vel på '68 modellene som kom i August '67, min er 6 volt og firebolt fra desember '66. Men ja, mye sære variasjoner blei det jo alltids:-) Og jeg er sikker på at vi kan klare å kjede ihjel de fleste med dem:-P

Da blir det å rote i Evergreen hylla på jobben etter T-barsdeler:-) Jobber på Smallsize i Oslo Sentrum, så burde jo klare å finne noe brukanes:-)
Martin Sørlie
1985

www.smallsize.no

Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 22 ganger
« Svar #13 på: 09.02. 2013 01:32 »
Og så kom de med stående frontlykter allerede på 67 modellen i USA (som vises på Hasegawas 67) mens vi måtte vente til 68.
Jeg brukte jo som kjent den som basis når jeg bygget modell av min egen 69 modell for noen år siden. Mulig de også fikk 12-volts anlegg fra 67 også i USA da med tanke på fronlykter.
TTT
Arrgh!!! She had a fine hull indeed!!
http://www.hubgarage.com/mygarage/Atmobil

Jørn B. Svendsen

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 5 ganger
« Svar #14 på: 09.02. 2013 12:39 »
Spennende det her, blir bygget alt for lite bobler. Er sjøl vokst opp med bobler, og er over middeles interresert. Foretrekker nå trimma, flatbanka bobble, men har fortsatt rimelig god oversikt over bobler og årsmodeller. Hasegawa sin boble er i ugangspunktet en japansk '67 modell. Her finner du riktige '67 innvendige døråpnere, som Audi-eiere vil finne igjen i sin kjerrer langt opp på 90-tallet. Tamiya bobla er rimelig riktig '66 model.

Det kommer forøvrig to stykk nye bobler fra Revell Germany i løpet av året. Påstås å være '68 1500 limousine og cabriolet, vi får se hva som virkelig kommer til høsten. Skalaen skal være 1/24.

Kunne jo vært ok med litt trimdeler også, uten å tømme lommeboka helt. Vi tar gjerne et sett med "Gassbrenner" felga dine også..................

Byggehilsen fra Jørn
Bilidiot med forkjærlighet for luftkjølt Porsche.