Skrevet av Emne: Kriegsmarine Schlagschiff Tirpitz  (Lest 12294 ganger)

Utlogget Stein Gildberg

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 2 ganger
  • Ultima ratio regum
Kriegsmarine Schlagschiff Tirpitz
« på: 13.08. 2012 22:16 »
Da er undertegnede tilbake etter en LANG ferie, tildels uten god internett-tilgang, men med god tid til å bygge!
Faktisk startet jeg dette bygget i juni, men det var ikke så veldig mye jeg rakk før ferien brøt løs! ;D

Så her kommer historien:

Jernkansleren, prøysseren Otto von Bismarck vant krigen mot Frankrike og Napoleon den 3. i 1871, og som en følge av dette ble Tyskland dannet og keiser Wilhelm I satt på tronen.

Tyskland er derved et ganske så ung skapning, og kom således sent i gang med tidens lukrative eventyr, nemlig erobring og oppretting av kolonier, noe som den nye nasjonen fant urimelig, gitt at et forent Tyskland hadde større ressurser og kapasitet enn England.

Da var det den sjømilitære Alfred sin tur – von Tirpitz altså.
Tirpitz fikk keiser Wilhelm II (og siste) med på at nøkkelen til større markeder og flere kolonier lå i å beherske havene, men så var det et sørgelig faktum at akkurat det var det England som gjorde…
Dette ble opptakten til denne tidens ”atomkappløp” – kappløpet om å bygge størst og sterkest marine. Som vi vet tapte Tyskland slik at den nybygde ”Hochseeflotte” ble liggende innestengt i Nord-Tyskland under hele krigen, men unntak av Jyllandslaget som det vel med rette kan hevdes at Tyskland vant taktisk, men tapte strategisk.
På dette tidspunkt var det for lengst knute på tråden mellom keiseren og von Tirpitz som ikke på noen måte kunne påvirke at Flåten som en del av fredsdiktaten ble utlevert til England og endte sine dager på bunnen av Scapa Flow.
Nok historie!

Revell lanserte sin Tirpitz i 1:350 for noen år tilbake. Søsterskipet til Bismarck var noe senere ferdigbygd slik at det ikke rakk å delta i krigen så lenge som tyskerne kunne operere på Atlanterhavet.
Så skjebnen ble å ligge som en ”Fleet in Being” – en styrke som med sin blotte eksistens tvinger fienden til å holde tilbake ressurser;  i tilfelle Tirpitz skulle gå ut.
Absolutt ikke en dårlig strategi for en underlegen part i en sjøkonflikt, men fy f så umotiverende for skip og beseting som knapt kom i kamp, og som krigen stred fram i praksis ble nærmest en målskive!
Som dere sikkert alle vet endte skipet sine dager ved Håkøya utenfor Tromsø.

Modellen er på ingen måte en kopi av Bismarck med 10 andre deler og annen eske, men en modell som tar inn over seg alle de viktigste forskjellene mellom de to skipene. Mer enn 60% av delene er således ulike, og når etssett og egenproduserte deler på plass blir forskjellene ennå tydeligere.
Dessverre finnes ikke noe LionRoar sett for Tirpitz (slik det gjør for Bismarck), men jeg kjøpte et likevel jeg, for å bruke det som kan brukes. I tillegg et Big Ed- etssett fra Eduard og tredekk fra Pontos. Var litt skeptisk til om dette ville se bra ut med oppmerking av planker, omramming av luker etc, men det viste seg å være helt topp! Rett og slett fantastisk og en ny dimensjon i tredekk!!!

Selv med alt dette er det fremdeles ikke nok for å få med en del detaljer, så jeg skaffet tegningsunderlag i 1:100 (da er tegningene 2,5 meter lange!!!) slik at jeg kunne lage deler selv der det mangler.

Bildene viser Alfred samt noen bilder fra Håkøy som jeg tok i sommer: Et lite minnesmerke av en mellomtykk panserplate med restene av en plattform som ble brukt i opphuggingen i bakgrunnen. Siste bilde er et av kratrene fra Tallboy-bombene på 5,6 tonn som senket skipet.
« Siste redigering: 11.05. 2014 07:03 av Stein Gildberg »

Innlogget Jan Erik Johansen

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 58 ganger
Sv: Kriegsmarine Schlagschiff Tirpitz
« Svar #1 på: 13.08. 2012 23:06 »
Gleder meg!

:) Janse

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 111 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
« Svar #2 på: 13.08. 2012 23:10 »
Jeg også :) Særlig pga jeg har gått til anskaffelse av Revells 1/350 Bismarck med diverse aftermarket wOOt

Utlogget Erik Torp

• Forumplager
  • Takket: 21 ganger
« Svar #3 på: 13.08. 2012 23:17 »
Gleder meg!

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 149 ganger
  • Evighet varer lengst.
« Svar #4 på: 13.08. 2012 23:28 »
Dette kan bli et interessant prosjekt å følge utviklinga av.

Har du blinka ut hvilket tidspunkt du skal la modellen representere: Tida i Fettenfjorden i Nord-Trøndelag eller fra slutten av karrieren, i Nord-Norge?

Einar S

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 90 ganger
« Svar #5 på: 14.08. 2012 03:07 »
Skal den bygges for Tromsøoperasjoner er det vel bare å handle ekstra firlingkanoner. Var vel rundt 18 stykker mot slutten.

K
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Utlogget Stein Gildberg

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Ultima ratio regum
« Svar #6 på: 14.08. 2012 09:59 »
Heisann folkens!

Skal prøve å svare på noen av spørsmålene slik:

Så er spm.: Da Tirpitz hadde en lang ”karriere” var det underveis en masse endringer. Blant annet på luftvern og radar, men også på overbygg og annet.
Kamuflasjemønstrene var også mange med småendringer på hovedmønstrene underveis.

Etter mye om og men ble det til å bygge en modell ”Etter Unternehmen Rösselsprung”.
I den konfigurasjonen hadde skipet 8 stk Vierling i landmål-versjon, altså ikke stabilisert. Senere ble antallet slike øket (som du skriver Kyrre).

Rösselsprung betyr Springertrekk i sjakk, og var en operasjon i 1942 som skulle ramme konvoi PQ17 til Murmansk. Tirpitz, Scheer og Hipper samt jagere samlet seg i Alta og gikk ut mot konvoien. I ren panikk ble konvoien oppløst, eskorten ble beordret vekk og hvert skip fikk klare seg som best det kunne. Hvilket gikk til helvete med glans!

Fasit: Tirpitz og co gikk en liten runde før de gikk tilbake til Alta mens fly og ubåter slaktet de ubeskyttede handelsskipene. Av 34 fullastede handelsskip ble 23 senket. Ennå verre var det at alle konvoier til Murmansk måtte innstilles på ubestemt tid.

Etter Rösselsprung gikk Tirpitz videre til Bogen ved Narvik og ble der utover sommeren.
Det er denne versjonen jeg har valgt som min modell. Mens skipet ennå var fullt operativt og en reell trussel mot de allierte.
Bildet under viser styrbord side (sidene var helt forskjellige hva både mønster og farger angår), og er tatt av undertegnede på Narvik Krigsmuseum (er dette uinteressant for deg bør du dra dit. Det er Norges beste krigsmuseum – punktum!)
Av bildet fremgår er det lett å se størrelsen på Tirpitz. Ingen smågutt akkurat! Liggeplassen er akkurat der ”Nato-kaia” ligger i dag. Fargebildene tok jeg i sommer.

For ordens skyld kan jeg nevne Einar, at det valgte mønsteret første gang ble påført i Fættenfjorden. Mønsteret(ene) i Fættenfjord før dette er lite dokumentert og svært usikre hva farger angår (s/hv-foto samt endel mmer eller mindre velfunderte gjettinger...).

Og så hovedref på dette da: Boka "Tirpitz, Hitlers siste slagskip", av John Asmussen (som jeg kjenner nokså godt), og Kjetil Åkra som bør være meget godt kjent her på forumet. Jeg tar vel ikke feil når jeg antar at Kjetils bidrag først og fremst ligger på "flysida"!?
« Siste redigering: 14.08. 2012 10:04 av Stein Gildberg »

Utlogget Stein Gildberg

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Ultima ratio regum
« Svar #7 på: 14.08. 2012 10:23 »
Får ta med et "historisk" bilde til da: Sidepanseret på Tirpitz. Bilde tatt i Narvik Krigsmuseum. Tykkelse 320mm - hvilket er litt mindre enn på Scharnhorst, og en god del mindre enn på Yamato og de største amerikanske slagskipene.
I tillegg til dette panseret hadde skipet et tynnere torpedoskott innenfor som skulle stoppe splintgjennomslag i hovedpanseret.
Panseret dekket alle vitale områder så som maskinrom og ammlager, men på langt nær hele skipet.

Utgangspunktet for konstruksjonen av Bismarck og Tirpitz var tyske slagskip i 1. VK. Disse var konstruert for kamp på midlere og korte hold i Nordsjøen - med tykt sidepanser (granater på korte hold har spiss endevinkel), men med langt tynnere horisontalt panser. Var det noen som nevnte Hood?
At panseret "virket" og beskyttet Bismarck er det liten tvil om. Svært få granater maktet å gjøre skade, men så ble neste alle treffere skutt fra kort hold i sluttfasen.
Granaten fra Prince og Wales som ødela drivstofftankene forrut traff eksemplevis utenfor området som var dekket av sidepanseret.

Hadde Bismarck/Tirpitz fått en granattreffer fra langt hold med stump endevinkel er det ganske så sannsynlig at granaten hadde slått gjennom.
Og hadde flygerne holdt seg til instruksene i Tungsten-angrepet og bombet Tirpitz fra større høyde med sine 726kg panserbrytende bomber er det ikke usannsynlig at slutten hadde kommet allerede her...

Panserplatene er for øvrig montert etter sjøsettingen og er skrudd fast til skroget. Bak panserplatene ligger et lag eik som har til oppgave å fjære unna for støt. Smart, hva!
« Siste redigering: 14.08. 2012 22:58 av Stein Gildberg »

Utlogget Stein Gildberg

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Ultima ratio regum
« Svar #8 på: 14.08. 2012 22:50 »
Da var vi enige om Rösselsprung, sommeren 1942. Neste spm er om det skal være en statisk modell på støtter eller en vannlinjemodell.
Jeg falt ned på det siste, så da må skroget skjæres i vannlinja. Tape som rettesnor og så bandsag i en linje sånn ca 1,5mm under ”svartlinja/vannlinja” - selvsagt med en skoghalvdel av gangen.

Gitt at jeg bygger sjø sånn ca 0,5-1mm tykk skulle dette gi et godt bilde på skipet liggende noenlunde riktig i vannet. Ujevnhetene forsvinner i ”vannet, så resultatet med litt grovfiling ble bra nok.

Og fordi skroget nå blir veldig ustabilt brukte jeg plastplata som skipet er tenkt oppsatt på som "armering" og oppstiving.
Hullet midt i er for å feste skipet til underlaget, men da modellen nå buler opp i endene må jeg nok montere noen trestykker forr og akter slik at jeg kan skru modellen til plata undenifra.

Er det noen som har bedre forslag hører jeg dem gjerne.

Legg forresten merke til limglasset fra Andrzej, tyntflytende Andrzej spesial. Fint til tynne fuger!
« Siste redigering: 14.08. 2012 22:55 av Stein Gildberg »

Utlogget Stein Gildberg

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Ultima ratio regum
« Svar #9 på: 15.08. 2012 12:21 »
Revell skal ha all ære for å også ha gjort småendringer på skroget på Tirpitz, slik at endel detaljer er endret, men den største forskjellen, baugen, har de ”glemt”.

Tirpitz ble, i morsetning til Bismarck, sjøsatt med en "klipper-baug", eller Atlatik-baug som tyskerne kalte det.
Mens Bismarcks baug, som opprinnelig var utformet uten fremspring (altså nesten loddrett) og senere ble bygget om med en vakker krummet swung, ble baugen på Tirpitz bygget med Atlantik-baug, men med kun en liten "innsving".

Baugformen framgår av originaltegningen, og så er det bare å gå i gang (som på Blücher) med å bygge en ny og riktig baugform.
Her brukte jeg kun sparkel, men jobben var likevel vrien når målet var at ikkeno skulle synes av brytninger i overgangene.
Ikke lettere ble det heller av at de fremste 3 mm av den ene skrogdelen var knekket (i eska?), så hele fremre del måtte bygges på nytt av sparkel og slipes til.
Så etter mange sparklinger og slipinger ble resultatet slik som dere ser under.

Ett koøye på babord ble også sparklet igjen (var ikke der på originalen). ;)

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 149 ganger
  • Evighet varer lengst.
« Svar #10 på: 15.08. 2012 23:06 »
Baugen ble bra! (Merk deg bokstavrimet  :))

Einar S

Utlogget Stein Gildberg

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Ultima ratio regum
« Svar #11 på: 16.08. 2012 21:28 »
Så var det fargene da….

Her er det like mange meninger som modellbyggere – minst! Så jeg skal forsøke å rettferdiggjøre mitt valg:
Før sommeren 1942 var det strenge (typisk tysk) retningslinjer for kamuflasjemaling – og maling - av marinefartøyer.
Men sommeren 1942 kom et memorandum, ført i pennen av en løytnant Deched, som snudde opp ned på dette. Det ble oppfordret til å blande farger slik at fargevalgene passet inn lokalt. Videre ble det anbefalt å tilsette noe blått i blandingen for å viske ut kontraster.

Altså:
For det første: På det valgte tidspunktet var det ikke nødvendigvis kun definerte farger i bruk.
For det andre: Den som tror at farger, særlig så langt tilbake som til 1942, var klart definerte og kvalitetssikret tar nok antakelig feil (det gjelder nok ikke bare skip). Ta bare kamomalinga som vi bruker i Forsvaret i dag: Forholdsvis synbare forskjeller fra lot til lot.
For det tredje: Å tolke ut fra originalfoto i sort/hvitt eller fargebilder med opp mot 100% korrekthet er ikke mulig.
Så sånn er det med den saken… :(

Jeg ville likevel prøve å finne noe som kan ha vært noenlunde riktig slik det nå engang var, så jeg tok utgangspunkt i Revells fargevalg samt WEMs malingsserie for Kriegsmarine.
Da er lys grå definert til Hellgrau KM50, Antrasitt (babord kun) til KM06 Dunkelgrau 2.
Fargen på styrbord side (OG på alle ståldekk) er også mørkegrå, men her har jeg ut fra bilder av Tirpitz (også i farger) valgt å bruke Revell sin anbefaling om Panzergrau Matt 78.
Hvit hekk og baug er hvit tilsatt litt grå og brun for å unngå et ”nytt” og helhvitt preg (omtrent som Schnellbootweiss som jeg er tom for).

Men så var det den mellomgrå fargen på babord side da. DEN er jokeren her. Noen bøker mener dette var en grønnfarge, men de fleste mener at det er en mellomgrå som muligens går litt i blågrønt. Så jeg satte i gang å blande farger. Og utrolig nok: Etter mange forsøk fant jeg at ved å blande KM50 og KM 06 fikk jeg den fargen som jeg synes passet best opp mot tilgjengelige foto. Og samme resultat fikk jeg – bare med et enklere blandingsforhold ved å blande Revell: 2 deler Revell 79 + 1 del Revell 47: Tilsvarer rimelig nøyaktig en mix mellom Dunkelgrau 2 og Hellgrau 50
(2 til 1 er lettere å gjenta enn ca 10:1).
Så da ble det slik da: 2 deler Revell 79 + 1 del Revell 47.
Bildene viser en del av fargeforsøkene i både s/hv og farge. Ved å sammenligne med foto har man da i alle fall litt bedre sjanse for å treffe innenfor svarten!
Originalbildet her er ikke det beste som finnes, men viser klart mønster og forhold mellom gråtoner
« Siste redigering: 16.08. 2012 21:34 av Stein Gildberg »

Utlogget Stein Gildberg

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Ultima ratio regum
« Svar #12 på: 16.08. 2012 21:30 »
Så etter mange vureringer, sammenligninger og blandinger ble resultatet slik (fargene på babord side):

Så kan du selv sammenligne med originalfotoet og se om du, ut fra at bildenes lyssetting, kontrast, din skjerm etc er rikig da, se om du er enig. ;D

« Siste redigering: 16.08. 2012 21:32 av Stein Gildberg »

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 111 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
« Svar #13 på: 16.08. 2012 22:20 »
Takk dfor grundig innføring og dokumentasjon av fargevalg :) Dette legges på minnet, og jeg følger tråden med interesse.

Mvh
Rune

Utlogget Olve Dybvig

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 79 ganger
« Svar #14 på: 16.08. 2012 22:27 »
Litt inspirasjon:

+ Lutzow i Norge

Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants.