Skrevet av Emne: NH90  (Lest 4315 ganger)

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
  • Takket: 86 ganger
Sv: NH90
« Svar #30 på: 28.06. 2017 22:01 »
Er dette ting som er saernorsk, eller mangler fra byggesettet paa de variantene de skal forestille og?

For å svare på dette må man studere de andre variantene. Det har jeg ingen hensikt å gjøre.

Nils

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
« Svar #31 på: 04.09. 2017 18:36 »
Etter uker med antennespikking begynner omsider modellen å bli klar for prøvelakkering.

Men først skal frontglasset gjøres klart og maskeres.

Nils

Utlogget Kåre Paulsen

• Styret
  • Aktiv
  • Takket: 2 ganger
« Svar #32 på: 04.09. 2017 19:42 »
Antar denne antennen var litt av et puslearbeid.

Utlogget Kåre Paulsen

• Styret
  • Aktiv
  • Takket: 2 ganger
« Svar #33 på: 04.09. 2017 19:55 »

Tommelfingrene kom i veien da jeg skulle lime inn bildet i forrige innlegg.

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
« Svar #34 på: 04.09. 2017 21:57 »
Den lange, sorte? Den følger faktisk med i marineutgaven av byggesettet. Man må riktignok fjerne noen festebraketter til en antenne for hærutgaven, men det var fort gjort.

Nils

Utlogget Jan Erik Johansen

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 58 ganger
« Svar #35 på: 05.09. 2017 00:04 »
Kommer til å kopiere hemningsløst fra bygget ditt når jeg starter min egen Nils.

Hvorfor er det forskjellig farge på plasten? Litt grunning eller plukket noe fra andre sett?

:) Janse

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
« Svar #36 på: 05.09. 2017 08:51 »
Revell sin NH90 ble opprinnelig gitt ut som en TTH-versjon (Tactical Transport Helicopter), altså landbasert hær-versjon. Noen år senere kom byggesettet i en NFH-versjon (Naval Frigate Helicopter ?). De mørke delene er fra TTH-versjonen mens de lyse er fra NFH. Det opprinnelige TTH-byggesettet var av ganske brukbar kvalitet med ganske crispy deler. Støperammene med NFH-deler er av en langt semre kvalitet med grøvre panellinjer og ikke samme finesse.

Alt i hvitt er forøvrig egenproduserte deler fra plastark og rømmelokk, og det sølvgrå er Tamiya Putty :)

Nils

• Styret
  • Pest og en plage
« Svar #37 på: 05.09. 2017 09:12 »
Tskk for svar. Har den landbaserte, men den er i grønn plast. Senere utgave antakelig. Bra jeg kjøpte en ekstra, da kan jeg jo dilte etter i sporet ditt  wOOt

:) JAnse

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
« Svar #38 på: 05.09. 2017 20:17 »
Jeg får nærmest frysninger hver gang jeg skjærer eller kutter i klare plastdeler som skal være klare og blanke på modellen. Bedre blir det ikke når jeg skal pusse ned skjæreflater slik at det formodentlig skal bli speilblankt igjen.

Vindusviskerne på mange helikopterbyggesett er gjerne støpt inn i frontglasset, og skal "bare" males for å bli realistiske. Så også på Revell sin NH90. Men dette blir sjeldent pent. Jeg kom over et etse-sett fra et finsk firma som kaller seg Kuivalainen, med etsedeler for NH90 TTH. Etserammen er imidlertid produsert av Eduard og er av prima kvalitet. Hvis jeg hadde fått tak i dette tidligere så kunne jeg også brukt noen av interiørdelene, som bl.a. instrumentpanel og midtkonsol, og setebelter til cockpit og kabinseter. Men viktigst for meg er at settet har vindusviskere som er langt bedre enn de innstøpte viskerne i Revellsettet.

Etter runder med skalpell, MicroMesh av stigende grad, og til slutt dypping i Johnson's, ble ikke frontglasset så aller verst. Når jeg først var i gang så kuttet jeg også løs cockpit-døren på venstre side - hvorfor gjøre allting så enkelt...?

Det nærmer seg prøvelakkering... :)

Nils

Disse har takket for dette innlegget: Rune Haugen

• Styret
  • Pest og en plage
« Svar #39 på: 05.09. 2017 20:33 »
Du er en tøffing...  8)

:) Janse

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 150 ganger
  • Evighet varer lengst.
« Svar #40 på: 05.09. 2017 20:59 »
Her er det mange fine tips å hente. :)

Einar S

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
« Svar #41 på: 07.09. 2017 08:37 »
Det var litt trangt for frontglasset, og og selv etter å ha kuttet ørlite langs kanten mellom takvinduene så hadde ikke glassdelen perfekt krumming til å bare smette på plass. Det måtte litt muskelkraft til etter å ha påført lim, inntil noen tapebiter kunne overta oppgaven mens limet tørket. Da klarte litt lim å renne langs fingeren, og etterlot seg et stygt merke.

Men nå er jeg jo blitt god på å pusse klare deler, så det er bare å ta en økt til...

Nils

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 111 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
« Svar #42 på: 07.09. 2017 08:40 »
Kjedelig med den limflekken, men det fikser du. Viktigere å få frontglasset til å passe skikkelig. Vet av erfaring at det kan være litt utfordrende på helikoptermodeller.

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 34 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
« Svar #43 på: 07.09. 2017 21:12 »
Hmmm...limsoel paa klare deler kan gaa dypere enn man aner, saa hvis den bare er paa overflaten har du hatt flaks.  Revell har et sikkerhetsnett i form av reservedeler, saa det er en mulighet.

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
« Svar #44 på: 07.09. 2017 22:46 »
Etter to strafferunder (det hadde nok trukket litt inn fra overflaten, ja) så er frontglasset blankt og fint igjen :)

Nils

Disse har takket for dette innlegget: Rune Haugen