Skrevet av Emne: NH90  (Lest 4316 ganger)

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
  • Takket: 86 ganger
Sv: NH90
« Svar #15 på: 11.01. 2012 22:28 »
Jeg har konkludert, for min egen del iallefall, at hullene i dørken er for TTH-utgaven og skal ikke være for NFH. Jeg ser iallefall ikke noe til disse når jeg saumfarer verdensveven for bilder. Her er iallefall en nyttig referanseside (men man skal være klar over de norske helikoptene ikke er helt lik de nederlandske.

Jeg har iallefall tettet igjen hullene i gulvet. Dette medførte nedpussing av strukturen i selve gulvet, men jeg tror ikke det er noe stort tap.

En svakhet med Revellsettet er mangel på tak i kabinen. Dette er ikke noe man umiddelbart ser på modellen, med mindre man har kabindørene åpne (og det har ikke jeg planer om), men jeg tenkte likevel at jeg skulle gjøre noe med det. Om ikke annet for sportens skyld. Byggesettet har kun en seksjon av taket mellom kabindørene, som gearboksen til hovedrotoren sitter på. Denne seksjonen er ikke helt riktig i formen heller.

Takseksjonen skal festes til lister på hver side av flykroppen. Første steg i modifikasjonen var derfor å fjerne disse listene.

Fortsettelse følger ...

Nils
« Siste redigering: 16.05. 2017 08:42 av Nils Mathisrud »

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 90 ganger
« Svar #16 på: 12.01. 2012 02:23 »
Ojsann! Tror du jomen ikke jeg fant noen bilder jeg tok på LeBourget i 2009. Håper ikke jeg forsurer livet ditt med flere referanser, Nils.

Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Utlogget Håkan Ekberg

• Forhandler
  • Dedikert
« Svar #17 på: 12.01. 2012 13:17 »
Ska bli intressant att följa bygget! Ser bra ut så långt!

Håkan

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
« Svar #18 på: 12.01. 2012 21:55 »
I mine studier av referansebilder ser jeg at åpningen i skilleveggen mellom cockpit og kabin på byggesettet er for lav. Midten (langsgående) av taket skal være høyere enn langs kanten, og åpningen skal gå helt opp til taket. Da var det ikke annet å gjøre enn å fjerne dørkarmens overdel.

Jeg måtte fore opp litt øverst inne i "korridoren" og pusse ned sidene, men dette var fort gjort.

Fordelen med å dele opp skilleveggen slik er at nå kunne jeg montere de separate delene rett på hver sin yttervegg. Dette er en fordel når taket skal monteres.

Nils
« Siste redigering: 16.05. 2017 08:42 av Nils Mathisrud »

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
« Svar #19 på: 12.01. 2012 22:24 »
Da er vi i gang med taket. Jeg har laget to lister av 1mm plastark (dette er ikke rømmelokk, det blir for tynt her) som er pusset litt på skrå inn mot medten av flykroppen. Deretter limt fast på hver sin side, i kant med øvre kant av kabindørene.

Slik ser det ut ovenfra når man settet skroghalvdelene mot hverandre. Jeg skulle nok laget litt bredere lister, kanskje 1mm hver. Det får bli på neste modell.

Meningen er at senterdelen av taket legges oppå disse listene på en eller annen måte.

Nils
« Siste redigering: 16.05. 2017 08:43 av Nils Mathisrud »

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
« Svar #20 på: 14.04. 2012 16:21 »
Det skjer ikke mye med denne modellen i øyeblikket, den er skjøvet noe til side til fordel for andre prosjekter. Jeg vil imidlertid bryte inn i min egen byggetråd med opplysninger om at Eduard har produsert maskeringssett for byggesettet:

Se også http://www.eduard.com/store/Eduard/NH-90NFH-1-72.html?cur=2

Nils

Utlogget Kosti Eriksen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 19 ganger
« Svar #21 på: 14.04. 2012 22:05 »
Har ogsaa dette settet liggende og det hender jeg ser maskinen paa jobb, saa da maa jeg jo bygge det en gang. Foerste gang den var paa Andoeya, ble anledningen behoevelig dokumentert av fotografen til 333 skv. Han gav meg et plakat-size bilde som jeg foelte jeg maatte poste i denne traaden. :) Legg merke til doble vinsjer. Vanlig norsk praksis.

"We have lots of stickers in our cockpit. Most of them say INOP." -God venn av meg som er pilot.

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
« Svar #22 på: 16.05. 2017 19:38 »
På tide å blåse liv i denne modellen også. Det er 5 år siden den ble lagt til side. Dengang var det kun et par NH90-maskiner som var levert - kraftig forsinket. Jeg ville bygge modell av en operativ maskin, derfor tenkte jeg at jeg kunne legge den til side en liten stund. Det er bemerkelsesmessig at fortsatt er under halvparten av maskinene levert, og de er ennå ikke operative.

Jeg har fått limt sammen flykroppen siden sist, og montert på nese og hale. Ellers er det ikke gjort noe særlig.

Nils

Disse har takket for dette innlegget: Ragnar Eckhoff, Einar Sandvik

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 34 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
« Svar #23 på: 16.05. 2017 21:40 »
NH90-helikopterne maa vel vaere det verste bom-kjoep i Luftforsvarets historie?  Hadde ikke trodd det var fem aar siden du sist jobbet med modellen, men naa er i hvertfal limet toert:)

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 90 ganger
« Svar #24 på: 17.05. 2017 08:38 »
Ja, du må skynde deg hvis du skal bygge en operativ maskin. Hvem vet om vi har NH90 om nye 5 år.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
« Svar #25 på: 27.06. 2017 22:29 »
Det går fremover med stormskritt med NH90-modellen - eller ikke. Jeg holder kanskje tritt med forbildet...

Undersider på helikoptre er gjerne fullpakket med dingser, antenner kroker og annet rart. NH90 er ikke noe unntak. Noe av dette følger med i byggesettet, noe gjør ikke det, og noe av det som følger med er feil (iallefall for den norske versjonen). Derfor har det blitt en blanding av tilpasning av byggesettdeler og produksjon av nye deler. Bildestudier har også tatt godt med tid. Nå er jeg nesten ferdig med undersiden. Resten er kabler og pisk-antenner som skal monteres etter at modellen er malt.

Hjulene sitter fast med en liten dråpe trelim. De skal tas av og males sepatat når den tiden kommer.

Nils

Disse har takket for dette innlegget: Ragnar Eckhoff, Einar Sandvik

Utlogget Jan Erik Johansen

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 58 ganger
« Svar #26 på: 27.06. 2017 23:02 »
Tar form dette her Nils!

:) Janse

Utlogget Espen Andreas Hoff

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 77 ganger
« Svar #27 på: 28.06. 2017 12:27 »
Ser ut til at nagletellerne skal slite med å finne noe kritikkverdig her.. ;D
EspenA

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 150 ganger
  • Evighet varer lengst.
« Svar #28 på: 28.06. 2017 13:15 »
Ja, fint at du tråkker opp løypa, Nils.  :)

Einar S

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 34 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
« Svar #29 på: 28.06. 2017 20:59 »
Ser ut til at nagletellerne skal slite med å finne noe kritikkverdig her.. ;D
EspenA

Det mangler en:)

Ser lovende ut dette.  Ganske mye som maa legges til paa undersiden.  Er dette ting som er saernorsk, eller mangler fra byggesettet paa de variantene de skal forestille og?

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.