Skrevet av Emne: Fyllesyk hval  (Lest 18173 ganger)

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 189 ganger
Fyllesyk hval
« på: 28.08. 2006 00:13 »
Byggetråden Fyllesyk hval er herved åpnet

Hvis vi er heldige blir resultatet noe sånt som dette.

Monstrøs ting dette. Skroget er temmelig nøyaktig halvmeteren langt. Har tenkt å bygge den med forreste lastedør åpen, liggende fortøyd. Har såklart lyst å åpne bakerste lastedør også, samt begge de små dørene på venstre side. Men hvor realistisk er det at en flybåt ligger fortøyd med samtlige dører på vid vegg?
Den åpne dørs politikk fordrer selvsagt scratching av ribber og ting og tang inni skroget, så det blir en del sløydtimer framover. Jeg har Schifferboka som Rune H. var så vennlig å sende meg pr. mail, og her kan man se ganske godt åssen den så ut inni.
Dette blir V2 som fløy til Svalbard med et understell/hjul til Fw200 Condor som de heiv ned til et strandet mannskap der nede. Den såkalte Operation Schatzgräber. Det hadde jo vært optimalt fett å ha et sånt hjul liggende inni lasterommet her da.  :)

For øvrig virker settet så langt veldig fint. Det er en del ejektorpinnemerker i skottene mellom "lugarene", og dem har jeg brukt kvelden på å skrape vekk før jeg limte på plass skottene. Her er innmaten delvis sammenlimt. "Taket" til dekk 2 er fornuftigvis bare tørrpasset inntil videre. Jeg synes dette er hysterisk morsomt.  ;D Godt jeg har dere som forstår meg.

Og forresten: hvis jeg skal bygge denne oppi vann: åssen støper jeg en grop som passer akkurat til skroget, og hva bruker jeg til å støpe vann osv? Mye å lure på, og god tid til å finne det ut.
Har planer om å scratche brygge også. Har gummibåt i 1/72 (takk Sverre). En gjeng sittende wehrmachtsoldater oppi hadde vært kult.

Trgr

Utlogget Einar-R.Jensen

• Forumplager
SV: Fyllesyk hval
« Svar #1 på: 28.08. 2006 00:21 »
Gummibåt ??? Eller kanskje en liten stormbåt som marinejegerne som holdt vakt rundt de
fortøyde flyene på Skattøra brukte...Eh...Tyske marinekommandos altså... :'(

Blir moro og følge med deg Torgeir på trinnene videre :)

Mvh Einar -  ;)
Samler modeller og drømmer...om et stort Skattøradiorama!

Utlogget Jarl Ove Ramsvik

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #2 på: 28.08. 2006 00:23 »
Jeg som trodde dette dreide seg om en Wal.. de oppi hadde vel dessuten en termos med no godt i. wOOt

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 34 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
« Svar #3 på: 28.08. 2006 00:33 »
Jeg skal ta en tranpille om denne ikke vinner 1:72 propellflyklassen på LU - den er i hvertfall stor nok! wOOt

Noen Constellation blir nok ikke aktuellt som håndbagasje i fly nei...

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 111 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
« Svar #4 på: 28.08. 2006 09:19 »
Så den fyllesyke hvalen er i farta - kult :thumb: Var jaggu meg ikke smått interiøret i denne. Det blir spennende å se når du får satt døra på vidt gap i tillegg ;D Denne svære maskina fra "Operation Schatzgräber" fortøyd langs en brygge må jo bare bli en knall setting.

Lykke til!

Mvh
Rune

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #5 på: 28.08. 2006 12:07 »
Stormbåt ja? Tyskerne hadde kanskje ikke funnet opp gummibåten ennå? Får scratche en stormbåt da. Hahaha.
Og Jens: en tranpille er ikke nok til å motivere meg. Men dersom du lover å styrte ei flaske tran hvis jeg vinner, ja da skal jeg VIRKELIG legge meg i selen.

Trgr

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 90 ganger
« Svar #6 på: 28.08. 2006 12:17 »
Tja, tyske stormbåter var vel ofte gummibåter. Det jeg er litt skeptisk til er at man neppe brukte en gummibåt til å laste inn/ut understell til Kondoren. Det er rimelig kraftige greier. Strengt tatt kan det vel hende man improviserte, strengt tatt kan det godt hende man brukte gummibåt for mannskapet.. men det var bare tanken.

Ellers tror jeg det vil fungere bra med gips i basen. Finn ei stor nok ramme på Europris eller Ikea, legg gladpack i bunnen, fyll på med gips og sett modellen på, gjerne nok en gang med gladpack rundt seg slik at du kan plukke den ut igjen. Så er det bare å kjøre på med trelim for å forsegle gipsen samt bygge opp sjø med Acrylic Gel/Medium som finnes i alle gode hobby- og kunstbutikker.
Fordelen med gips er at du kan bygge opp tykke lag uten at det sprekker. Ulempen er at det sprekker lettere etterpå. Men hvis du har kjørt på med trelim får du en fin og sterk overflate som vil holde sammen basen sjøl om den evt skulle bli knust i et eventuelt fall (Ikke det at jeg forventer at du skal miste noen modeller, å neineineinenei.  :D)

K
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 34 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
« Svar #7 på: 28.08. 2006 12:30 »
To tranpiller - siste bud.  Liker ikke tran, så noen tranflaske bestyrtelse er utelukket.

En base av gips vil bli forferdelig tung, så jeg ville sett etter et lettere alternativ.  Ser mange dioramabyggere bruker isolasjonsskum eller isopor til basisen, og så legger de et tynnere lag med noe annet oppå.  Men jeg kan jo ikke lage diorama, så jeg overlater scenen til de som kan.

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Utlogget Sverre Melleby

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #8 på: 28.08. 2006 12:38 »
. Har gummibåt i 1/72 (takk Sverre).

Enda mer som man kan bruke i forundringsposen! :)

Tyskerne hadde bra med gummibåter til å forsere diverse elver og lignende! Så ikke no problem å ha den båten med!
De kan jo være ute å titte litt på flykroppen eller noe sånt? Eller bare vake rundt i fjorden og drive dank!

En mulighet til basen er å bruke styrofoam, for så å bruke en kniv eller lignende for å kutte ut formen til fyllik-hvalen! Så ta det derfra med epoksy og lignende! Da minsker vekta hvertfall betraktelig, og det blir likevell stabilt og fint!

Gleder meg til å følge prosjektet videre!

-Sverre
Primus Intrat - Exit Novissimus

På benken nå:
Hovedfokus på figurer!
...og en liten Panther!

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #9 på: 28.08. 2006 13:37 »
Apropos tyske gummibåter: Minnes at Airfix sin E-båt kom med to gummibåter i 1/72. Riktig lekre og detaljerte for sin tid.Regner med at det er disse du mener.
« Siste redigering: 28.08. 2006 13:41 av Jarl Ove Ramsvik »

Utlogget Anton Chumak

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 14 ganger
  • "Here is Tom with the weather."
« Svar #10 på: 28.08. 2006 14:34 »
Dette blir V2 som fløy til Svalbard med et understell/hjul til Fw200 Condor som de heiv ned til et strandet mannskap der nede. Den såkalte Operation Schatzgräber. Det hadde jo vært optimalt fett å ha et sånt hjul liggende inni lasterommet her da.  :)

[Trgr

:o

Var det V2 på Svalbard?Gud å kult! :)

Nærmere info?
"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say." Edward Snowden.

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #11 på: 28.08. 2006 14:52 »
Dypt å beklage, men du misforstår.
Det var ikke stasjonert Vergeltigungswaffe 2 på Svalbard. Lurer på hvor langt disse ville rukket. Hm.

Men dette blir altså BV222 V2. Det ble bare laget 13 - 14 stykker av disse flybåtene, og V2 betyr rett og slett at denne var den andre som ble bygget.

trgr

Utlogget Anton Chumak

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 14 ganger
  • "Here is Tom with the weather."
« Svar #12 på: 28.08. 2006 14:59 »
Det var ikke stasjonert Vergeltigungswaffe 2 på Svalbard. Lurer på hvor langt disse ville rukket. Hm.

Men dette blir altså BV222 V2. Det ble bare laget 13 - 14 stykker av disse flybåtene, og V2 betyr rett og slett at denne var den andre som ble bygget.

trgr

Svarte heller :'(

Jeg begynte å lure der.

Der ser dere hva ww2 uvitenhet kan føre til.

:'(
"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say." Edward Snowden.

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #13 på: 28.08. 2006 15:54 »

trgr

V står som kjent for Versuch, forsøk på norsk og er preserie maskiner , dvs ikke ordinær seriproduksjon. En  annen ting er det var vanlig å konvertere disse maskinen og sette de inn i ordinær tjeneste på ett senere tidspunkt. Særlig gjaldt dette typer med lave produksjontall eller kansellerte prosjekter. Så vidt jeg husker ble Bv 222 satt inn på et tidlig tidspunkt da operasjonelle behov presset på, særlig gjaldt det her i nord. Situasjonen i Norge var spesiell rent kommunikasjonsmessig, avskåret som vi var fra andre frontavsnitt.
Tyskere var dessuten uvanlig flittig i å utvikle nye fly men ganske få av disse kom i serieproduksjon. Mye av grunnen  var det presserende behovet for å standarisere all flyproduksjon fra 43-44 på defensive jagerfly, krigens gang krevde sitt. Offensive fly som bombe og transportfly ble dermed overflødig. BV 222 kommer i denne kategorien. Det merkelige er at utviklingavdelingene ofte forsatte ganske ufortrødent, så alt hang ikke sammen i det tredje riket.
« Siste redigering: 28.08. 2006 18:23 av Jarl Ove Ramsvik »

Utlogget Morten Syvertsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 2 ganger
  • Cupisne luctari?
« Svar #14 på: 28.08. 2006 16:16 »
Sitat fra: Jarl Ove Ramsvik
(-), så alt hang ikke sammen i det tredje riket.
;D ;D ;D
Rent treff, midt på spikerhodet.

Morten
Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?

No trees were killed in the sending of this message. However a large number of electrons were terribly inconvenienced.