Skrevet av Emne: Hvor får man kjøpt klar resin i Norge ?  (Lest 14011 ganger)

Utlogget Ruben Husberg

• Forumplager
  • Takket: 17 ganger
Hvor får man kjøpt klar resin i Norge ?
« på: 12.05. 2011 20:21 »
Hei,

Jeg har tatt på meg å bygge en 1/72 Vickers Viking til Museet på Sola. Det er i forbindelse
med 50 års markeringen av flyulykka i Holtaheia denne skal brukes i en utstilling.

Det er Magna Models sitt resin sett jeg bruker, og jeg trenger klar resin til å støpe
i vinduene. Jeg har prøvd med både superlim og 2 komponents epoxy, uten å bli
fornøyd, så ønsker å prøve med klar resin. er dette å få kjøpt i Norge ?

Happy modelling,
Ruben

Utlogget Kjell Terje Trones

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 3 ganger
  • Hva jeg skal bli når jeg blir voksen? Aner ikke...
Sv: Hvor får man kjøpt klar resin i Norge ?
« Svar #1 på: 12.05. 2011 21:48 »
På Biltema har de en tokomponent epoksyresin som jeg mener skal kunne brukes til slikt. Hatr kun brukt den til å lappe sammen sidedekselet til Hondaen etter at det hadde blitt overkjørt av en semitrailer :pinch: men det som var igjen i blandekoppen ble til en 2-3 cm tykk glassklar klump.....  :thumb:
Du finner det blant båtproduktene deres, artikkelnummeret er 25-2134 (0,3 liter) og dette koster kr 119,-

:)
Man er aldri for gammel til å ha en lykkelig barndom!
Online album:
http://public.fotki.com/slabbedask/

Utlogget Ruben Husberg

• Forumplager
« Svar #2 på: 12.05. 2011 23:32 »
På Biltema har de en tokomponent epoksyresin som jeg mener skal kunne brukes til slikt. Hatr kun brukt den til å lappe sammen sidedekselet til Hondaen etter at det hadde blitt overkjørt av en semitrailer :pinch: men det som var igjen i blandekoppen ble til en 2-3 cm tykk glassklar klump.....  :thumb:
Du finner det blant båtproduktene deres, artikkelnummeret er 25-2134 (0,3 liter) og dette koster kr 119,-

:)

Tusen takk Kjell Terje ! Jeg får raide Biltema imorgen.

Happy modelling,
Ruben

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 34 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
« Svar #3 på: 13.05. 2011 00:04 »
Mener det er *polyester* resin denne klare resinen, ikke epoksy.  Du faar tak i klart epoksylim, men det er litt gulaktig.  Et par ord om polyesterresin som riktignok brukes til glassfiberstoeping (du skal finne den ved seksjonen for "bodyworks" eller liknende).  Den stinker noe forferdelig - ikke "jaerlukt", men tenk deg lynol opphoeyd i annen potens.  Gjoer dette i garasjen eller utendoers.  Den avgir varme naar den herder (i likhet med andre herdeplaster), og trenger endel varme for aa herde skikkelig.  Stoeping av smaa vinduer vil nok ikke avgi nok varme, og den vil sannsynligvis bli klebrig paa overflaten i hvertfall og ikke bli helt hard.  Noen siste ord?  Vel, i motsetning til polyurethan resin som du kan blande 50-50, saa krever polyesterresin et annet blandeforhold ved vekt - ikke volum.  Tror det er 90% resin tl 10% herder, og det er vanskelig aa treffe skikkelig paa dette.  Alt i alt tror jeg det er lettere maater aa lage vinduer paa.  Cockpitvinduene kan du skjaere ut av klarplast for de er vel flate.  Kabinvinduene - Kristal Kleer eller Humbrol Clear Fix burde gjoere susen.

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Utlogget Kjell Terje Trones

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 3 ganger
  • Hva jeg skal bli når jeg blir voksen? Aner ikke...
« Svar #4 på: 13.05. 2011 08:16 »
Nope, ikke polyseter, men epoksy. Lamineringsepoxy kaller Biltema denne. Polyesteren deres er ganske grønn og guffen, men denne er klar og fin. Den nevnte klumpen lå på arbeidsbenken min i garasjen i minst ett år, og ble ikke kasta før vi flytta til fraukjellerne vi er i nå. Holdt seg like blank og klar hele tiden....
Man er aldri for gammel til å ha en lykkelig barndom!
Online album:
http://public.fotki.com/slabbedask/

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #5 på: 13.05. 2011 09:06 »
OK, da har jeg laert noe nytt i dag og:)  Hvis den blandes 50-50 saa er jo et av problemene tatt ut av likningen.

Jens

Sekterisk IPMS koryfe.

Utlogget Ruben Husberg

• Forumplager
« Svar #6 på: 13.05. 2011 11:46 »
Mener det er *polyester* resin denne klare resinen, ikke epoksy.  Du faar tak i klart epoksylim, men det er litt gulaktig.  Et par ord om polyesterresin som riktignok brukes til glassfiberstoeping (du skal finne den ved seksjonen for "bodyworks" eller liknende).  Den stinker noe forferdelig - ikke "jaerlukt", men tenk deg lynol opphoeyd i annen potens.  Gjoer dette i garasjen eller utendoers.  Den avgir varme naar den herder (i likhet med andre herdeplaster), og trenger endel varme for aa herde skikkelig.  Stoeping av smaa vinduer vil nok ikke avgi nok varme, og den vil sannsynligvis bli klebrig paa overflaten i hvertfall og ikke bli helt hard.  Noen siste ord?  Vel, i motsetning til polyurethan resin som du kan blande 50-50, saa krever polyesterresin et annet blandeforhold ved vekt - ikke volum.  Tror det er 90% resin tl 10% herder, og det er vanskelig aa treffe skikkelig paa dette.  Alt i alt tror jeg det er lettere maater aa lage vinduer paa.  Cockpitvinduene kan du skjaere ut av klarplast for de er vel flate.  Kabinvinduene - Kristal Kleer eller Humbrol Clear Fix burde gjoere susen.

Jens

Hei Jens,

Heldigvis følger cockpitvinduene med som vacform, så det går greit. Sidevinduene er rimelig store, og på alle bilder av
Vickers Viking så viser gardinene veldig godt, så jeg vil ha med de. Det er derfor det hadde vært kjekkest med med
klare, harde vinduer. Men plan B er å prøve å lage gardinene i plast som limes på innsiden, for så å prøve Kristal Kleer
etc fra utsiden. Jeg har brukt Kristal Kleer i mange år, og på noen av de eldre modellene mine, har noen av vinduene
fått et hull i midten. Nå snakker vi om større vinduer i 1/72.

Men jeg prøver Biltema først.

Hilsen Ruben

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #7 på: 13.05. 2011 13:38 »
Er vinduene paa en Vickers Viking firkantede eller runde?  Er de firkantede, saa faar du nok bedre resultat om du skjaerer de ut av klar plast og limer med Future/Klear.  Skal du bruke epoxy, saa maa du vaere forsiktig saa du ikke faar luftbobler i resinen.

Jens

Sekterisk IPMS koryfe.

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 90 ganger
« Svar #8 på: 13.05. 2011 13:52 »
Viking har firkanta vinduer. Gni området rundt vinduene inn med pastellpulver på utsida, sett på ei stripe med gjennomsiktig tape. Da har du et perfekt avtrykk som kan brukes til å skjære til individuelle vinduer ved at du bare limer tapebiten oppå et stykke klar plast. Som JHB synes jeg den veien høres bedre og sikrere ut.

K
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
  • Takket: 91 ganger
« Svar #9 på: 13.05. 2011 14:10 »
Det var jo et genialt enkelt tips, Kyrre. Så bra at jeg oppfordrer deg til å poste det under Tips og triks i tillegg, så er det lettere (les: mulig) å finne igjen for fremtidige generasjoner.

Arild :)
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Ruben Husberg

• Forumplager
« Svar #10 på: 13.05. 2011 15:21 »
Er vinduene paa en Vickers Viking firkantede eller runde?  Er de firkantede, saa faar du nok bedre resultat om du skjaerer de ut av klar plast og limer med Future/Klear.  Skal du bruke epoxy, saa maa du vaere forsiktig saa du ikke faar luftbobler i resinen.

Jens

Er skeptisk med denne måten Jens. Jeg ser for meg når alle disse vinduene skal maskeres at
mange vil løsne, med sedvanlig limsøl etc. Jeg vet Nils mestrer dette perfekt, men jeg er desverre
ikke Nils....

Happy modelling,
Ruben

Innlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
  • Takket: 86 ganger
« Svar #11 på: 13.05. 2011 16:47 »
Jeg har gjort det noen ganger, og det er ikke vanskelig. Jeg gjør imidlertid vinduene større enn de skal være, ca. 1mm utenfor hver karmkant (dvs. jeg gjør dem 2mm bredere og høyere enn de skal være). Tilsvarende gjør jeg vindusåpningen større. Da er det ikke kritisk å få en 100% pen limskjøt, for man kan bruke nok lim og man kan sparkle og pusse etterpå. Til slutt, før maling, så maskerer man reell vindusstørrelse, altså ca. 1mm innenfor limskjøten. Man kan gjerne maskere tidligere også, for å beskytte vinduet under arbeid. Men det er lett å komme borti kanten på maskeringen og dermed få en mindre pen malingskant. Derfor bør man maskere på nytt før maling.

Nils

Utlogget Smallsize

• Andre verv
  • Forumplager
« Svar #12 på: 13.05. 2011 17:06 »
Hallo Ruben

Svas Kemi på Fetsund har det dun trenger i små kvantum
Du når mannen på 66 88 55 00

Lars ;)

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #13 på: 13.05. 2011 19:42 »
Jeg har gjort det noen ganger, og det er ikke vanskelig. Jeg gjør imidlertid vinduene større enn de skal være, ca. 1mm utenfor hver karmkant (dvs. jeg gjør dem 2mm bredere og høyere enn de skal være). Tilsvarende gjør jeg vindusåpningen større. Da er det ikke kritisk å få en 100% pen limskjøt, for man kan bruke nok lim og man kan sparkle og pusse etterpå. Til slutt, før maling, så maskerer man reell vindusstørrelse, altså ca. 1mm innenfor limskjøten. Man kan gjerne maskere tidligere også, for å beskytte vinduet under arbeid. Men det er lett å komme borti kanten på maskeringen og dermed få en mindre pen malingskant. Derfor bør man maskere på nytt før maling.

Nils

Som klarplast kan du bruke et gammelt CD-cover.  Denne plasten er lett aa pusse glatt og polere vekk riper i. 

Uansett, lykke til uansett metode:)

Jens

Sekterisk IPMS koryfe.

Utlogget Stig Tore Svee

• IPMS Medlem
  • Seriøst ivrig
« Svar #14 på: 13.05. 2011 23:37 »
Hei
Har en 2 komp epoxy på jobb....Den er krystallklar og relativt tynttflytende..Mener den heter Araldite D og vi har fått den fra Wilh willumsen (tror jeg)....Vi bruker den til å støpe diverse deler på St olav....Det kan blandes inn fargestoff hvis det er behov for det...Luft er ofte et problem, vi bruker ei vakumpumpe for å fjerne boblene. Jeg bruker å varme opp epoxyen med varmluftpistol før jeg vakumerer, da forsvinner lufta kjappere..

Har man ikke vakumpumpe så kan man bruke nevnte varmluftpistol og blåse over overflata, da stiger luftboblene opp og sprekker...

Minuset er at man må bestille en 5 liters dunk :)

Som Lars nevner så har også Svas kemi det du trenger...