Skrevet av Emne: Dømmekriterier i konkurranser  (Lest 20146 ganger)

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 34 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
Sv: Dømmekriterier i konkurranser
« Svar #30 på: 03.04. 2011 01:37 »
Kall det gjerne latterliggjoering, men vi har faktisk blitt kritisert for at vi legger lista for deltakelse for hoeyt til tross for at maalsetningen har vaert aa holde kostnader og ferdigheter innenfor et omraade som alle modellbyggere boer beherske.  Jeg kan ikke se annet enn at de som oensker aa hevde seg i "rett fra esken" klassen paa Moson maa ha et limited run sett som inneholder resin og fotoets som utgangspunkt.  Det er mulig at begrensningene nettopp er lagt for aa tillate modellbyggerne i midt- og oest-Europa aa stoette opp om hjemmeindustrien fremfor aa kjoepe importerte sett (som kanskje og er dyrere)?  Jeg synes derfor ikke at den listen er direkte overfoerbar for vaare forhold.  

Listen over klasseinndelinger, trofeer og definisjoner paa engelsk ser ut til aa ha forsvunnet i cyberspace, saa den skal jeg sende igjen (maa bare finne den foerst).  Kriteriene for hva som er tillatt i Basic klassene skal vaere klar, og om det ikke er kjent paa forhaand skal det rettes paa.

Dette med at vi har dommerdoemming gjoer jo at det skal vaere mulig for en bygger aa faa tilbakemelding paa sine modeller.  Dommerne skal kunne forsvare sine valg og med rak rygg si hvorfor avgjoerelsene ble slik de ble.  Jeg mener at de har gjort en god jobb og backer de opp helt og holdent. Det er noe vi maa se paa om det er mulig aa innfoere uten at det igjen medfoerer at folk trekker seg fra dommerverv.  Greit nok at vi samles paa Skala for aa snakke modeller, men om baren frister og man ikke slipper unna fordi man har ti personer som staar i koe og vil vite hvorfor deres modell ikke vant, saa blir det vanskeligere aa rekruttere dommere til neste aar.  Uansett er det ett aar til neste Skala, og det er ingen grunn til aa vente til da med aa faa tilbakemelding paa hva man kan gjoere for aa bli bedre.  Begynn med aa spoerre i naermiljoeet.

Jens
« Siste redigering: 03.04. 2011 01:39 av Jens Håkon Brandal »
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Utlogget Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 17 ganger
  • Klåfingra
« Svar #31 på: 03.04. 2011 01:49 »

Men tilbake til Gaute og gradering. Egentlig ikke noen dum ide. Dersom vi innfører en form for poengsystem, så vil dette komme helt av seg selv, og man kan få en konkret målestokk på om man utvikler seg i riktig retning. I dag kan man jo delta i år etter år uten å vite om man nærmer seg pallen eller ikke. Kombinert med et forslag som kom opp tidligere om å ha et opplegg der man kan få modellen sin vurdert av en dommer eller en med erfaring, kan dette vel være noe flere kan ha nytte og glede av.

Arild :)

Akkurat dette jeg tenker på, dette trenger jo selvsagt ikke å gå på bekostning av konkuransen og det kan fremdeles deles ut gull, sølg og bronsje. Men det er nettopp det at alle de som ikke vinner, aner ikke hvor de ligger henn. La oss si at det er 30 modeller i en klasse, de tre første får premie men de andre vet ikke om de er nr 30 eller nr 4. Her kunne det kanskje vært innført et slags poengsystem/graderingsystem slik at en fikk sett hvordan en ligger an. Her tror jeg det faktisk kan være lurt med fargekoder. Nå er ikke jeg så veldig inne i kampsportsystemer men er det ikke så at de starter med hvit og ender opp med svart? Med andre farger i mellom?
Dette er jo ikke noe som det trenges en utdeling av plaketer eller slikt og faktisk så kan en jo gjøre det slik at dommerne ikke engang trenger å på hver enkelt modell å gradere heller. En kunne hatt det som en del av påmeldinga, at en valgte ut den modellen en er mest fornøyd med å får denne gradert ut ifra et offisielt IPMS system. Å få tilbakemeldiger fra erfarne byggere er jo også en god ide men jeg selv kunne tenkt meg et slags "karaktersystem" hvor jeg kunne se hvor langt jeg har igjen til å nå neste nivå. På denne måten kan jeg dra fra Skala med et fornøyd smil om jeg har klart å komme meg et nivå opp fra året før.
TTT
Arrgh!!! She had a fine hull indeed!!
http://www.hubgarage.com/mygarage/Atmobil

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #32 på: 03.04. 2011 02:07 »
Det du beskriver Gaute er eksakt et slikt system vi proevde da vi var paa Akershus Festning.  Vi skulle gi karakterer fra 1-6 om jeg ikke husker helt feil (kanskje noen har noen eksemplarer av dette skjemaet liggende hjemme?) paa kategorier som byggeteknikk, lakk/finish, dekaler og helhetsinntrykk.  Hensikten med det var nettopp det at modellbyggerne skulle faa tilbakemelding paa hvor de stod totalt sett og hva de maatte jobbe med for aa bli bedre.  Noen er kanskje flinke byggere, men ikke saa gode i lakk for eksempel.  Som gode, samvittighetsfulle dommere, satte vi vaar aere i aa gi det vi foelte var en riktig score paa hvert punkt, med det som foelge at vi begynte aa slippe opp for tid - vakten kom for aa hive oss ut klokken 21.00, og da hadde vi attpaatil betalt vaktens ene time overtid.  Faar IPMS Norge dommere til aa sette av saa store deler av kvelden til aa bedoemme andres modeller?  Med mindre man finner en mer effektiv maate aa gi denne tilbakemeldingen paa, saa ser jeg for meg at dette blir vanskelig aa innfoere rett og slett fordi det vil vaere faerre dommere og enda hoeyere belastning paa de som da blir igjen.  Da kan man og regne med at det blir faerre frivillige aaret etter.  Da er veien kort til ingen konkurranse i det hele tatt, eller deltakerdoemming som jeg tror meget faa savner.

Jens

Sekterisk IPMS koryfe.

Utlogget Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Klåfingra
« Svar #33 på: 03.04. 2011 02:25 »
Nå tenker jeg jo faktisk ikke at vi trenger å poensett hver modell men hvis man da har det som en del innen påmeldingen at en velger den modellen en vil få satt poeng på blir det jo like mange modeller som deltakere. Dette er jo noe dommerne kan bedrive i løpet av dagen mens publikum er der også. Jeg vil tro at de som deltar på dette forstår at de ikke kan få med seg alt, vi må jo alle ta i et tak å ta jobber. Slik jeg ser det for meg kan modellene bli poengsatt innen skalaer på 1-10 poeng innen et gitt antall kategorier som byggeteknikk, lakk osv. Dette vil jo da si at man kan ideelt sett ta et hvis antall poeng. La oss si 100 for enkelthetens skyld. Da kunne man dele inn i f.eks. 10 nivåer med fargekoder på hvert nivå. Så fort modellene har blitt poengsatt legges dette inn i en mal en har laget på pc. Deretter kan man enkelt skrive ut f.eks. dimplomer til deltakerne med navn, poeng og nivå på. Dette kan deles ut enten Lørdag kveld eller Søndag formiddag før den ordinære premieutdelingen.
Poenget mitt er ikke det at vi skal gå bort i fra noen konkuranse men heller det at deltakerne får en formell tilbakemelding på sine modeller.
Jeg tror uansett at man må tilate dommere å gå rundt å titte på modellene å gjøre en bedømming mens publikum og deltakere er der. Døgnet har bare 24 timer og det vil være dumt å forlange at dommerne skal gå rundt alene å titte på modellene hele Lørdagskvelden.
TTT

Utlogget Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Klåfingra
« Svar #34 på: 03.04. 2011 02:28 »
Ser at det var 78 deltakere i år mot 99 ifjor. Det vil si at det vil fort være 100 modeller som blir poengsatt. Kan dette være overkommelig?
TTT

Utlogget Roar Stensrud

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 1 ganger
  • Generalkommissær
« Svar #35 på: 03.04. 2011 13:01 »
Ut ifra hva som kommer av spørsmål ved modellinnsjekk så er det åpenbart et behov for å tillate litt mer i basic. Slike enkle oppgraderinger som setebelter og sprøytespisser til pitotrør har jeg et klart inntrykk av at svært ofte gjøres av folk som i utgangspunktet anser seg som "basic" modellbyggere og da er det dumt at de skal vegre seg for å stille i konkurransen dersom pitotrøret deres skal konkurrere med scratchbygg og alle luker åpne. La meg ta med hva som ikke er tillatt i Mosons "Out of the box" også da:

The use of any detailing sets commercially available or scratch-built apart from those above stated (lista jeg la ut for noen innlegg siden) is NOT ALLOWED.  The use of metallic or resin parts included in the box are also NOT ALLOWED (i.e. vac-resin or mediamix models).

Det er ikke sikkert lista over hva som tillates i Moson er perfekt for vår bruk. Og jeg er enig i at ringsikter og resinhjul muligens er å gå litt langt. Likeledes modifisering av kontrollflater. Imidlertid synes jeg at dersom man tillater setebelter, så bør også sprøytespisser til kanoner og rør og bremseledninger tillates, for med setebelter er man allerede innom superlim. I alle fall dersom de er av metall. Så, i basic burde tillates (etter min mening):

-Erstatte pitotrør og kanoner med metallrør (alle norske hjem har nok noe som kan kutte en sprøytespiss).
-Bremseledninger.
-Rigging.
-Setebelter.

Da hadde vi unngått mange spørsmål og diskusjoner ved innsjekk.

Nå er vi imidlertid fremdeles i gang med å diskutere klasser og ikke kriterier, men det henger jo sammen på et vis. Hva som skremmer vekk folk fra konkurransen og ikke, er vi jo uenige i og den uenigheten fortsetter nok. Men det er en kjennsgjerning at IPMS av mange blir ansett som elitistisk og at man derfor ikke ønsker å ha med klubben å gjøre. De konkurranser som vokser mest ute i Europa for tiden er ikke IPMS konkurranser.

Så tilbake til kriteriene: De aller fleste kriteriene i Jens Håkon sin presentasjon synes jeg er helt greie og slike som må med, men det har da utkrystallisert seg noen som folk har reagert på mer enn andre. Og disse bør debatteres og vi bør komme fram til en enighet om å la de telle eller ikke. I all hovedsak er det vel disse kriteriene det er snakk om:

-Skal basen vurderes eller ikke?
-"Dusinvare"-kriteriet.
-Vanskelighetsgrad.

Jeg har sagt mine meninger om disse kriteriene og det har Jens Håkon også. Så nå ser jeg gjerne meninger om dette også fra andre.

Hva angår Gautes forslag om gradering, så er det en god tanke, men jeg tror det største problemet blir å administrere det. Jens Håkon har et meget godt poeng i at dommerne også ønsker å gjøre andre ting enn å dømme i løpet av konkurransen. At modellbyggeren velger kun en av sine modeller som skal få en grundig tilbakemelding kan jo hjelpe noe.

R. :)

"No man ever won a war by dying for his country, but by making some other poor, dumb bastard die for his!" George S. Patton

Bygges: BT-7 og en masse andre russergreier. Også en Mathilda, da.

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
  • Takket: 91 ganger
« Svar #36 på: 03.04. 2011 14:21 »
Til det siste; hva om vi ikke tenker for mye på gradering til neste Skala, men i første omgang prøver å organisere et eller annet opplegg der de som ønsker det kan få en modell vurdert av en dommer eller en annen erfaren bygger som har meldt seg frivillig til dette? Jeg vil tro dette tilbudet først og fremst vil bli benyttet av dem som kanskje ikke har vært på Skala tidligere, eller ikke kjenner så mange der fra før, slik at de ikke har noen det er naturlig å spørre.

Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget André Kristoffersen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 6 ganger
« Svar #37 på: 03.04. 2011 14:31 »
Jeg kan melde meg frivillig til en slik vurdering, bygger de fleste klasser og har på et eller annet tidspunkt dømmt i slike klasser. Ikker er jeg hårsår. Tror jeg har evnen til å kommunisere med de fleste uten at de går grinende hjem.
-"Before Elvis, there was nothing"-

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #38 på: 03.04. 2011 15:15 »
Aaret etter at vi proevde systemet med aa karaktersette modeller for aa kaare vinnere OG gi tilbakemelding, saa valgte vi aa lage en egen rubrikk hvor hver enkelt kunne sette kryss om de ville ha tilbakemelding uten at dette hadde noen innflytelse paa resultatet.  Dette var tydeligvis et populaert tilbud, for etter at vi hadde kaaret klassenes vinnermodeller var det lite tid igjen til aa sette karakterer paa de modellene hvor deltakerne hadde bedt om det.  Det maa og sies at paa denne tiden skrev vi ut diplomer til vinnerne, og etterhvert som resultatene kom inn satt sekretariatet (som og inkluderte noen av dommerne) inne paa kammerset og jobbet for harde livet med 21.00-tallet hengende over seg som et sverd.  Denne delen har heldigvis blitt effektivisert bort med plaketter takket vaere klubbens bedre oekonomi.  

For at det skal vaere overkommelig for dommerne aa kunne gi formell tilbakemelding, saa maa vi og se paa et system som tillater dommerne aa gi korrekt tilbakemelding uten at det tar nevneverdig lenger tid.  Vi er alle enige at daarlig tilbakemelding gjort under tidspress virker mot sin hensikt og er nytteloest.  Et av problemene hvor man har karaktersystem er aa overfoere en subjektiv vurdering til en objektiv skala.  Jo grovere denne skalaen er, jo vanskeligere blir denne vurderingen, og foelgelig tar den lenger tid.  Et forsoek paa aa kompensere denne grove inndelingen med aa innfoere flere kategorier vil medfoere enda mer tidsbruk, og vi er inne i en ond sirkel.  En metode som ofte benyttes for aa maale og visualisere subjektive oppfatninger er en 100 mm lang Visual Analogue Scale.  Det er noe saa enkelt som en linje 100 mm lang uten andre holdepunkter enn en begynnelse og slutt.  Begynnelsen markerer 0 poeng eller minimum, og slutten markerer full pott eller maksimum.  Man setter et merke langs denne linjen hvor "magefoelelsen" (ja, metoden brukes til aa evaluere sultfoelelse og) synes er passende.  Om man kun oensker aa gi tilbakemelding uten at det influerer resultatet, saa kan man la det bli med dette uten behov for "etterprosessering".  Jeg ser for meg at det burde vaere enkelt aa inkludere en linje for byggeteknikk, en for lakk og finish  og en for helhetsinntrykk paa modellregistreringsskjemaet samt en rute hvor man kan sette kryss om man oensker tilbakemelding *for denne modellen* paa registreringsskjemaet.  Siden dette foelger modellen og har alle detaljer blir det ikke noe ekstra papir.  Kanskje dette burde utproeves til neste aar?

Det er i prinsippet ingen ting i veien for at et slikt system kan brukes for aa kaare vinnere ogsaa, men da maa dommerne evaluere alle modellene i en klasse, modellregistreringsskjemaene med streker paa linjene samles inn, etterbehandles av sekretariatet for aa omsette merkene til tall som deretter legges inn paa modelldatabasen for utregning av en total sum.  Modellregistreringsskjemaene maa deretter legges ut blant modellene igjen.  Jeg ser for meg at dette blir mer styr, tar lenger tid, og dermed gjoere faerre interessert i frivillig dommerverv.  Definitivt ikke en ide som boer tas lenger foer vi har noen gode erfaringsdata fra forsoek i mindre skala.

OK, saa "out of the box" klassen i Moson tillater ikke kommersielle detaljeringssett - det er i traad med hva IPMS UK har tillatt og det de fleste av oss anser som rimelig i forhold til maalsetningen for en "rett fra esken" klasse.  Litt underlig er det da at man kan ikke bruke metall eller resin deler som foelger med i byggesettet, men man kan bruke resin hjul?  Jeg synes det virker som du bruker spoersmaalene om hva som er tillatt i Basic klassene paa feil maate.  Dere ville ikke ha skillet basic/multimedia i panserklassene, og du selv har ingen tro paa at det virker.  Greit nok det, men jeg tror at grunnen til at det blir spoersmaal om det er at det ikke er saa lett aa finne ut av.  Jeg gikk inn paa klasseinndelingen for Skala 2011 paa IPMS Norge's hjemmeside, og der er det ingen forklaring paa hva som et tillatt.  Da er det sannelig ikke rart folk spoer...  Filen jeg forfattet paa engelsk har jeg naa funnet og skal fordeles.  Den maa riktignok endres for Skala 2011, men viser i hvertfall hva jeg ser for meg at vi gaar ut med av informasjon.  Hvis oenskelig kan jeg poste den i denne traaden.

Jens

Sekterisk IPMS koryfe.

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
  • Takket: 91 ganger
« Svar #39 på: 03.04. 2011 15:20 »
Man kan gjøre ting enkelt og man kan gjøre ting komplisert. Her syns jeg kanskje ingeniør-genet ditt tar litt overhånd. Jeg så mer for meg at de fikk en vurdering ved at vedkommende tenkte høyt det vedkommende tenkte (eller ville tenkt), om han dømte klassen. Og dette kan meget vel skje på søndag, da det ofte er bedre tid til slikt.

Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Innlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 111 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
« Svar #40 på: 03.04. 2011 15:21 »
Sitat
Jeg gikk inn paa klasseinndelingen for Skala 2011 paa IPMS Norge's hjemmeside, og der er det ingen forklaring paa hva som et tillatt.  Da er det sannelig ikke rart folk spoer...

Her er jeg helt enig med Jens Håkon. Fikk noen spørsmål om dette selv rundt bordene i år, men hadde ikke noe godt svar..

Utlogget Roar Stensrud

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 1 ganger
  • Generalkommissær
« Svar #41 på: 03.04. 2011 15:23 »
Filen jeg forfattet paa engelsk har jeg naa funnet og skal fordeles.  Den maa riktignok endres for Skala 2011, men viser i hvertfall hva jeg ser for meg at vi gaar ut med av informasjon.  Hvis oenskelig kan jeg poste den i denne traaden.

Post den gjerne her også.

R. :)
"No man ever won a war by dying for his country, but by making some other poor, dumb bastard die for his!" George S. Patton

Bygges: BT-7 og en masse andre russergreier. Også en Mathilda, da.

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #42 på: 03.04. 2011 15:37 »
Her er teksten jeg har sendt videre i epost - som uvisst av hvilken grunn forsvant i cyberspace paa vei til Styret.  Jeg ser naa at jeg var litt forut for min tid siden flyklassene i denne teksten plasserer 1:35 skala sammen med 1:32 og 1:24.  I aaar hadde vi ett tilfelle av en 1:35 V1 som maatte plasseres sammen med 1:48 siden grensen gikk paa 1:32.  Vil derfor foreslaa noen mindre justeringer grensene for skala i flyklassene til neste aar.  Prisen Formannens plakett og Beste Norske forbilde ble jo ikke delt ut, men om vi gaar ut med en slik liste, saa er det og en grei huskeliste for permier og trofeer, samtidig som at vi unngaar "spontane" trofeer.  Oppfordrer bilbyggerne til aa se over definisjonene om det er noe som ikke er riktig.

Jens

Skala – IPMS Norway National Championships

2011 Competition classes and trophies

Definitions

The aircraft classes are split into two categories; basic and multimedia.

Basic, is any injection moulded plastic kit that features only plastic parts, so as to emphasise basic modelling skills. Aftermarket decals to replace kit decals are allowed.  Wire aerials, brake lines for the undercarriage legs and rigging may be added from suitable materials, and seatbelts can be added from tape or lead foil, but no commercial items are allowed. No further detailing than specified above will be allowed in this class.

Multimedia, is any kit – plastic, vacuum formed, resin or white metal that includes a variety of materials that may or may not include injection moulded plastic. The category includes models that have been detailed with items beyond those that require basic skills and/or have been converted by the modeller. This class includes scratchbuilt subjects.

Civilian vehicle class definitions are:

Tractors

Any model of a HGV tractor unit only

Heavy Goods Vehicles

Any model of a tractor unit AND trailer

Original

Any model of a vehicle built to original specifications. The model may be detailed and/or modified to more closely represent the original, but not modified to non-original configuration.

Street machine

Any model of a street legal modified vehicle from 1948 to date

Custom

Any model of a showcar and heavily modified vehicle

Street Rod/Hot rod

Any model of a street legal modified vehicle up to 1948

Racing

Any model of a vehicle purpose built and/or modified for racing.

Light Commercial

Any model of a light vehicle that has a commercial/utilitarian role; e.g. pickups, light goods vehicles, police cars, delivery vans

Diorama category:

By using a literature analogy, vignettes can be likened to short stories whereas a diorama is a novel. Typical interpretations of vignettes are small pictures, short scenes or short descriptions of an event. Similarly, vignettes are simpler and more compact than dioramas, and they are considered to be scenic displays of predominantly figures on a small base measuring a maximum of approximately 25x25 cm. The vignette may not necessarily tell a story, whereas the story is an important part in the composition of a diorama that will be taken into account when judging.

Competition classes (subject to merging if insufficient number of entries in a class)

Category 1 – Aircraft

1A Aircraft, prop driven, 1:35 and larger, basic

1B Aircraft, prop driven, 1:35 and larger, multimedia

1C Aircraft, jet/rocket driven, 1:35 and larger, basic

1D Aircraft, jet/rocket driven, 1:35 and larger, multimedia

1E Aircraft, prop driven, 1:60 to 1:36 (typically 1:48), basic

1F Aircraft, prop driven, 1:60 to 1:36 (typically 1:48), multimedia

1G Aircraft, jet/rocket driven, 1:60 to 1:36 (typically 1:48), basic

1H Aircraft, jet/rocket driven, 1:60 to 1:36 (typically 1:48), multimedia

1I Aircraft, prop driven, 1:61 to 1:99 (typically 1:72), basic

1J Aircraft, prop driven, 1:61 to 1:99 (typically 1:72), multimedia

1K Aircraft, jet/rocket driven, 1:61 to 1:99 (typically 1:72), basic

1L Aircraft, jet/rocket driven, 1:61 to 1:99 (typically 1:72), multimedia

1M Aircraft, 1:100 and smaller, basic

1N Aircraft, 1:100 and smaller, multimedia

1O Helicopters, all scales

Category 2 – Miltary vehicles

2A Military vehicles, all categories, 1:34 and larger

2B Military vehicles, armoured, 1:35

2C Military vehicles, softskin, 1:35

2D Military vehicles, all categories, 1:36 and smaller

2E Artillery, all scales

Category 3 – Civilian vehicles

3A Lorries/Tractor units, 1:24/25

3B Semi trailers/HGV with trailer, 1:24/25

3C Cars, original, 1:24/25

3D Street Machine, 1:24/25

3E Custom, 1:24/25

3F Street Rod/Hot rod, 1:24/25

3G Racing, 1:24/25

3H Light commercial, 1:24/25

3I All categories, larger and smaller than 1:24/25

3J Motorcycles, Street/Race, all scales

3K Motorcycles, Custom, all scales

Category 4 – Figures

4A Figures, historical, 90mm and less

4B Figures, historical, 91mm and larger

4C Figures, film and fantasy, 90 mm and less

4D Figures, film and fantasy, 91 mm and larger

Category 5 – Dioramas

5A Dioramas, all scales

5B Vignettes, all scales

Category 6 – Ships, all scales

Category 7 – Juniors – up to 12 years of age

Category 8 – Youth – from 13 to 17 years of age

Category 9 - Miscellaneous

Trophies (not subject to separate entry, but chosen from their respective competition classes)

Experimental Trophy

Best model of an “experimental” subject (this year’s themed group build).

Ford Mustang Trophy

Awarded to the best model of a Ford Mustang civilian vehicle, any period, any scale.

Jaguar Trophy

Awarded to the best model of a Jaguar civilian vehicle, any period, any scale.

Porsche Trophy

Awarded to the best model of a Porsche civilian vehicle, any period, any scale.

The Red Star

Awarded to the best model of a Soviet WW2 subject, any scale, any category.

President’s plaque

Awarded to a model at the President’s discretion.

Newcomer of the Year

Awarded to the best model by an entrant who has previously never entered or placed in the IPMS Norway National Championships

Best Norwegian subject

Best model of any Norwegian subject.

Pentathlon Trophy

Awared to the modeller who presents the best collection of models from five different categories (one from each category).

Best in show (junior)

Best in show (youth)

Best in show (senior)

Sekterisk IPMS koryfe.

Utlogget Rune Johansen

• IPMS Medlem
  • Dedikert
« Svar #43 på: 03.04. 2011 15:44 »
Å få en aldri så liten tilbakemelding på¨hvorfor ens modell ikke når opp hadde etter min mening vært nyttig og konstruktivt. Gjerne muntlig for min del. Så kanskje til og med jeg kan forstå hva jeg gjør galt  eller ikke bra nok i forhold til andre.
Rune

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #44 på: 03.04. 2011 15:53 »
Man kan gjøre ting enkelt og man kan gjøre ting komplisert. Her syns jeg kanskje ingeniør-genet ditt tar litt overhånd. Jeg så mer for meg at de fikk en vurdering ved at vedkommende tenkte høyt det vedkommende tenkte (eller ville tenkt), om han dømte klassen. Og dette kan meget vel skje på søndag, da det ofte er bedre tid til slikt.

Det er mulig jeg ikke har forklart godt nok, men en 100 mm  Visual Analogue Scale er ganske enkel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_analogue_scale linker og til et eksempel.  Om man kun oensker en formell tilbakemelding paa modellen sin, saa behoever man ikke gjoere noe mer enn aa sette merke.  Ulempen er jo at en karakter eller poeng sum ikke forteller vedkommede hvordan man skal loese problemene og faktisk bli flinkere.  En levende person kan si hva man kan gjoere bedre og hvordan.  Aa forklare for tiende gang hvordan man faar usynlige overganger, jevn lakk eller lager eksosstriper med pasteller kan nok drive enhver fra forstanden i tillegg til at man ber vedkommede ofre en del av sin tid som de kanskje vil bruke paa andre ting.  Kanskje det hadde vaert en tanke aa ha workshops som er litt mer grunnleggende ogsaa?  Jeg hadde jo selv en kort seanse med dekaler i forifjor, og det er mer effektivt aa bruke en halvtime paa aa naa frem til ti stykker paa en gang kontra en halvtime ganger ti.

Jens
« Siste redigering: 03.04. 2011 16:00 av Jens Håkon Brandal »

Sekterisk IPMS koryfe.