Skrevet av Emne: Dømmekriterier i konkurranser  (Lest 20147 ganger)

Innlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 111 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
Sv: Dømmekriterier i konkurranser
« Svar #15 på: 02.04. 2011 19:15 »
Sitat
I en konkurranse skal den beste prestasjonen vinne. Og å bygge en feilfri modell av et vanskelig sett ER en større prestasjon enn å bygge den av et Tamiya-sett. Om dette "skremmer" folk fra å delta: so be it.

Yes off kørs, det er det jo ingen tvil om, men har det vært kjent at det er et kriterie? Det er min vinkel på disse kriteriegreiene. Det er jo viktig å få det ut til folket :) Lettskremte kan kanskje holde seg hjemme, eller bare gi f... og stille ut. Jeg startet iallefall med sistnevnte da jeg deltok for første gang, og angrer ikke.

Sitat
Men egentlig er denne diskusjonen for det meste flisespikking synes nå jeg. Jeg var selv med og dømte, og det er som regel ting som skiller modellene i god tid før du må ty til spørsmålet om hva slags sett som er brukt, eller om de står på base eller ei.

Det er vel flisespikking som skal avgjøre hvilken modell som kåres i tvilstilfeller også, så for de som ønsker å vinne konkurranse, må også ha kriteriene klare, så de kan "go the extra mile" for å få cred, som Jens Håkon nevner :)

Ikke sikkert vi kommer noe videre med kosesosialisme eller elitisme, men mitt mål er i allefall oppnådd. Kriteriene er formidlet til massene - JIPPI :cheers: :cheers: Jeg skal  delta neste år også, og jeg er ansporet til å gjøre en ekstra innsats etter faglig og sosialt påfyll på SKALA. Jeg skal forbedre meg også, men mest av alt skal jeg ha det gøy :)

Sitat
Dette er bare en hobby, og ærlig talt: SKALA ER et mosjonsrenn allerede. Vi holder på med å lime sammen modeller av plast for svingende.

Hahahaha ;D

Mvh
:) Rune
« Siste redigering: 02.04. 2011 19:26 av Rune Haugen »

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 150 ganger
  • Evighet varer lengst.
« Svar #16 på: 02.04. 2011 19:23 »
Konkurransekriterier kan vi sikkert diskutere til PC-tastaturet går varmt, uten å bli enige. Det viktigste er at reglene er klare og at alle kjenner reglene for bedømminga.

En viktig grunn til å ta med seg modeller til IPMS-møter og til Skala, er å få vist fram modeller som en sjøl har bygd og få studeres andres modeller og lære noe nytt om modellbygging . Det er stusslig bare å bygge modeller og så sette dem i et skap der få eller ingen ser dem.

Noen av modellene som jeg tar med meg, vet jeg på forhånd ikke vil nå helt opp i en konkurranse, men jeg får i alle fall vist dem fram. Det er en tilfredsstillelse bare det. Den viktigste grunnen til å delta på Skala er likevel å oppleve det innkluderende miljøet der, har jeg funnet ut.

Skala uten mange modeller å se på, ville vært kjedelig. Dessuten ville det vel bli stusslig for vinnerne viss det ikke var med noen andre deltakere som de kunne slå, så ved å delta forbarmer de andre modellbyggerne seg også over vinnerne.

;)

Einar S

Utlogget Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 17 ganger
  • Klåfingra
« Svar #17 på: 02.04. 2011 19:39 »
Tror kanskje IPMS må bestemme seg om det skal være en konkuranse for "Ulvanger" eller "Barneskirennkara" eller kanskje det er plass til begge?
Nå vet ikke jeg om det er noen som er skremt bort i fra å delta på Skala av å se at nivået er høyt men iallefall jeg føler det at det må finnes en eller annen slags oppmuntring for de som ikke bygger helt på elitenivå også. Jeg snakker ikke da om Junior klassene, det finnes plenty folk rundt omkring som bygger modeller på et lavere nivå som er alt for gamle til juniorklassen men vi kan jo ikke skvise ut disse for at de ikke bygger modeller på et toppnivå heller.
Det er ikke alltid en inspirasjon å se at eliten vinner stort så lenge en selv føler at en ikke kommer noen vei.

Hvis jeg kan så vil jeg gjerne komme med en historie som forteller litt om hvorfor jeg i dag ikke går på ski. Jeg (født i 1984) var i akkurat rette alder da det ble klart at Ski-VM skulle arrangeres i Trondheim i 1997. Nå gikk jeg også på en skole som var et steinkast unna løypene i Granåsen hvor VM skulle avholdes og disse ble da selvsagt brukt når skolen hadde skidag.
Da ble det fort til at det ble et prestasjonspress fra lærernes side og de hoiet og styrte på for at alle skulle gå så fort som mulig. Jeg derimot endte alltid sist, hadde typisk sett en del besøk inni og under busker og trær ettersom jeg fant det vanskelig å styre disse plankene rundt de krappe svingene. Jeg ble alltid våt, sliten og lei og da jeg endelig kom fram til stedet vi skulle til så var de andre allerede ferdige med å grille pølsa si og var klare til å sette ivei tilbake igjen. Så dermed endte jeg opp med å ete pølsa mi når jeg kom hjem, kald og svært ugrilla. Jeg syntes skidagene på skolen var grusomme og hater skigåing enda idag.
Men, påska 2009 var jeg med Annikens familie på hytta deres og fikk låne et par ski. Her, midt oppe på fjellet (uten trær, bratte bakker og krappe svinger) kunne jeg gå i midt eget tempo. Jeg kunne for første gang på mange år prøve å mestre denne merkelige måten å komme seg fram på og fant fort ut at hjul er bedre men det går jo faktisk an å gå på ski også.

Tenk litt på det, ikke alle er verdensmestere og en oppmuntring til dem som ikke er det er aldri feil.
TTT
Arrgh!!! She had a fine hull indeed!!
http://www.hubgarage.com/mygarage/Atmobil

Utlogget Roar Stensrud

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 1 ganger
  • Generalkommissær
« Svar #18 på: 02.04. 2011 20:26 »
Jeg har ikke deltatt paa noen konkurranser hvor det har vaert inndelt i egne "master class", og har ingen erfaringer med dette.  Det er mulig de trekker flere nye deltakere - kanskje noen som har kontakter med konkurranser hvor slikt gjoeres kan finne frem noen erfaringer?  Personlig synes jeg det blir litt nedlatende mot nye medlemmer - det smaker av kvotering.

En av de raskest voksende konkurransene i Europa i dag, nemlig "Moson Model Show" i Ungarn opererer med nettopp dette systemet. Tydelig at ikke så mange finner det å virke nedlatende.

I klassen for militaere kjoeretoeyer saa vet nybegynnere at de gaar rett inn i loevens hule og skal konkurrere med modeller bygget av erfarne byggere og sannsynligvis lesset med fotoets og resin.  Hvis det er en klasse som boer faa de til aa tenke "jeg har ikke en snoeballs sjanse i Helvete", saa maa det vaere her.

Modellen som vant denne klassen for to år siden var utstyrt med kun et absolutt minimum av PE. Den var bygget av en som da var relativt ny, men den var velbygget og slo modeller med langt større lass med fotoets. Dessuten har jeg en klar følelse av at malejobben i panserklassene har relativt sett større betydning enn i flyklassene da det ofte er væring som diskuteres og kommenteres fremfor mengden PE eller annet byggemessig ekstraarbeid. I panser er det malejobben som synes best, mens det kanskje er lettere å legge merke til byggemessig ekstraarbeid i flyklassene.

Om man maa slaa sammen Basic og Multimedia, saa maa dommerne ta i betraktning at basic modellene er bygget under den forutsetning, og derfor kan en god basic modell vinne over en multimedia modell som ikke er like bra selv om listen ligger hoeyere.

Dette er jo betryggende å høre og det er jo nettopp derfor vi har valgt å ikke skille mellom "basic" og "multimedia" i panser. Logikken vår var at når du begynner med PE og superdetaljering, så legger du hodet på blokka. Det er mer som skal gjøres bra og dersom man ikke gjør dette like bra som ordinær bygging, så skal en bedre bygget "basic" modell vinne.

Imidlertid har jeg ikke noe vesentlig imot en videreføring av skillet mellom "basic" og "multimedia" så lenge det defineres klarere hva som tolereres av ekstra stash i "basic". Dette er nemlig et tilbakevendene problem. Også i år fikk vi spørsmål som "Du, jeg har laget setebelter selv, kan jeg da stille modellen i basic eller må den i multimedia?" Dette er jo en problemstilling vi unngår helt i panserklassene.

Moson har løst dette meget enkelt og for å komme videre så tør jeg foreslå dette for oss også her og nå. Dette er sakset rett fra konkurransereglene til Moson angående kategori "Out of the box" for fly (jeg har ikke tatt meg bryet med å korrigere engelsken):

ALLOWED ARE THE
•   replacement for metallic pieces of gun barrels and Pitot-tubes,
•   replacement of brake-lines,
•   cutting in the control surfaces’ sides,
•   rigging,
•   seatbelts made of any material,
•   replacement of ring sights for etched parts,
•   use of resin wheels.

Dette dekker alle tvilstilfeller jeg har hørt om hva angår basic/multimedia. Jeg tror også dette ville bidra til en høyere interesse for å stille i konkurransen da jeg har et klart inntrykk av at en eller flere av disse modifikasjonene er noe som også med hell gjøres av mange som ikke bygger helt i toppskiktet. På den måten kunne "multimedia" faktisk få lov til å fungere som en slags "masterclass".

R. :)
"No man ever won a war by dying for his country, but by making some other poor, dumb bastard die for his!" George S. Patton

Bygges: BT-7 og en masse andre russergreier. Også en Mathilda, da.

Utlogget Henrik Melvold

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #19 på: 02.04. 2011 21:08 »
Når det gjelder basic/multimedia kontra standard/master, så er vel det snarere en diskusjon om klasseinndeling enn en diskusjon om dømmekriterier.
På de to stedene jeg har deltatt (Ungarnshowet Roar nevner og Scale Model Challenge i Nederland) hvor dette praktiseres, har det ikke vært noe som har hindret en nybegynner i å delta i en masterklasse. Jeg har aldri opplevd det som nedlatende eller nedverdigende å stille i standardklassene. Det er nå engang sånn at det finnes et knippe modellbyggere der ute som er eksepsjonelt gode. Jeg vet meget godt at jeg ikke er en av dem, og har dermed ikke noe problem med å stille i standardklassen. Det som inspirerer til økt innsats, er de konkurransene der man MÅ stille i masterklassen dersom man har vunnet standardklassen tidligere. Men hvordan man oppfatter dette, varierer sikkert fra person til person. Hvis ordet master virker nedlatende, kan man jo f.eks. kalle det avansert eller noe annet.

Når det gjelder "dioramakriteriene", så regner jeg med at dommerene ser på byggeteknikk etc. generelt på alle elementer i dioramaet. Tenker da på ting som f.eks. bygninger eller diverse rekvisitter.
Ser man også på om f.eks. bygninger er scratchbygget kontra "ferdig" i form av å være byggesett fra Miniart, Verlinden eller andre?
Dette har jo blant annet noe med orginalitet å gjøre. Samtidig kan en scratchet bygning være helt forferdelig, og det bør selvsagt trekke ned.

Ellers en liten kommentar til det Gaute skriver om at det er demotiverende å se at det er langt opp til de som vinner. Det er nå engang sånn at vi har en konkurranse. Da blir det nødvendigvis slik at det er de beste modellene (ut fra dommerkritereiene) som skal vinne. Man kunne selvsagt lagt opp Skala slik at man både har konkurransedel og utstilling. Da dekker man nok de fleste behov.
Føler man at det er demotiverende å ikke nå helt opp, kan man prøve å vri litt på tankesettet. Man kan velge å tenke på en annen måte. Man kan forsøke å spørre og grave for å finne ut hvordan "de flinke" gjør det. Man kan studere bilder og artikler for å lære seg nye ting. Man kan prøve nye teknikker. Man kan velge seg en lettbygget modell, smekke den sammen etter beste evne og male den etter beste evne. Bare for å øve litt.
Man kan også, Gud forby, prøve andre sjangre for å lære noe annet som man kan ta med tilbake til sitt interesseområde.

På Skala kunne jeg gjerne ønsket meg ennå mer av det vi hadde i år med at det satt noen og bygde litt modeller. Nå gikk det i figurer og dioramaer, men jeg skulle gjerne kunne kikket litt på hvordan flybyggere eller bilbyggere "do their magic". Det synes jeg er veldig lærerikt. Så Roar: Mer av dette neste år! :)

Henrik
Those of you who think you know everything are anoying those of us who do...

Utlogget Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Klåfingra
« Svar #20 på: 02.04. 2011 21:41 »
Mulig jeg må revidere mitt innlegg her tidligere da budskapet kanskje ikke kom fra slik jeg egentlig mente. Det jeg får litt inntrykk av utifra Jens Håkons tidligere innlegg her er at det på en måte er kun de beste som skal være med. Det jeg mente med mitt "ski" innlegg var at den gangen gikk vi i VM løyper og lærerne mente derfor at vi alle burde gjøre disse løypene fortjent ved å gå like bra som de som deltok i VM. Det var akkurat dette som gjorde at jeg mista lysten til å gå noe mere på ski, da jeg ikke gjorde det så bra så fikk jeg bare høre det at "du e træææg Gaute, vi andran går forter enn dæ".
Vi må for all del forsøke å ikke skvise ut de som ikke er helt på topp ved å ha en elitisk innstilling. Nå begynner jeg kanskje å forlange ting jeg egentlig ikke har rett til her men med tanke på at mange flere leser denne tråden enn de som svarer. En bør være litt forsiktig med ordvalg slik at ikke noe ser dette og tenker at "nei, jeg deltar ikke der"

Jeg kommer til å delta på Skala 2012 og kommer forhåpentligvis med samme antall modeller som i år eller flere. Kommer jeg til å ta premie? Hvem vet, men jeg har det morro mens jeg bygger og synes det er trivelig å ta turen å stille ut disse, få kommentarer på disse samt snakke med folk en ikke treffer spesielt ofte.
TTT

Utlogget Henrik Melvold

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #21 på: 02.04. 2011 21:47 »
Aha... da misforstod jeg deg.
Helt enig med deg i at det må være rom for alle å delta i konkurransen. Og det føler jeg også at det er. Tror heller ikke Jens Håkon har som intensjon å ha en elitekonkurranse.

Henrik
Those of you who think you know everything are anoying those of us who do...

Utlogget Roar Stensrud

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Generalkommissær
« Svar #22 på: 02.04. 2011 21:48 »
På Skala kunne jeg gjerne ønsket meg ennå mer av det vi hadde i år med at det satt noen og bygde litt modeller. Nå gikk det i figurer og dioramaer, men jeg skulle gjerne kunne kikket litt på hvordan flybyggere eller bilbyggere "do their magic". Det synes jeg er veldig lærerikt. Så Roar: Mer av dette neste år! :)

Dette ønsker jeg meg også! Og jeg gikk da ut i forkant av årets SKALA og etterlyste flybyggere og bilbyggere som kunne sitte sammen med dere panser/figur/diorama-folkene og holde på med "Live"-bygging for å vise spredningen i hobbyen. Jeg fikk ikke noe svar... :(

Så jeg håper bil og flyfolket tar utfordringen til neste år.

"No man ever won a war by dying for his country, but by making some other poor, dumb bastard die for his!" George S. Patton

Bygges: BT-7 og en masse andre russergreier. Også en Mathilda, da.

Utlogget Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Klåfingra
« Svar #23 på: 02.04. 2011 22:01 »
Aha... da misforstod jeg deg.
Helt enig med deg i at det må være rom for alle å delta i konkurransen. Og det føler jeg også at det er. Tror heller ikke Jens Håkon har som intensjon å ha en elitekonkurranse.

Henrik

Det tror ikke jeg heller men tror uansett det kan være lurt å være forsiktig med hvilke ord en bruker slik at ingen vil tro det. Tror også det vil være lurt å ha en eller annen slags "oppmuntringspris" eller lignende eller å ha en slags regel hvor en kan stille i en lavere klasse og vinner denne så må en avansere til neste trinn neste år. Dette vil jo fort være en oppmuntring da man føler at man konkurerer med sine likemenn og at utfordringen med å slå disse ikke er umulig.
Så fort man har klart dette nivået så er det en ny utfordring som venter. En slags trinnhvis oppbygging av modellbyggere.
Innen sport ogidrett er det jo slik at man starter i lavere klasser og etterhvert jobber seg oppover.
Dette har kanskje ikke så mye med dømmekriterier å gjøre men mer med klasseinndelinger...
TTT

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 150 ganger
  • Evighet varer lengst.
« Svar #24 på: 02.04. 2011 23:18 »
Jeg fikk assosiasjoner til de ulike gradene med dertil hørende belter i ulike farger inne kampsport. Hvordan høres det ut med "svart belte" i modellbygging?  :)

Einar S

Utlogget Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Klåfingra
« Svar #25 på: 02.04. 2011 23:32 »
Jeg fikk assosiasjoner til de ulike gradene med dertil hørende belter i ulike farger inne kampsport. Hvordan høres det ut med "svart belte" i modellbygging?  :)

Einar S

Synes det høres flott ut jeg, kanskje det skulle bli innført?
TTT

Utlogget Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Klåfingra
« Svar #26 på: 02.04. 2011 23:37 »
Når jeg tenker meg enda mer om kan jo det være en briljant ide. Isteden for en direkte konkuranse mellom alle så kan man stille ut å få modellene rangert på poeng. Den modellen som gir deg høyeste poeng gir deg en utmerkelse, kanskje ikke i form av en pokal men mer som de beltene innen kampsport. Således har man dette beltet og skulle man klare å bygge en enda bedre modell til neste år får man da et belte som er et hakk høyere opp da. Dette gjør jo at hver og en av oss kan strebe etter å slå oss selv for hvert år. Det handler ikke om å bygge en bedre modell en f.eks. Juha eller Trygve men å bygge en modell som kan oppnå samme nivå. På denne måten er det ingen som går hjem med følelsen å bli slått ut av eliten.
TTT

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 34 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
« Svar #27 på: 03.04. 2011 01:07 »
Saa med andre ord, man vil ha en konkurranse men vi maa for guds skyld ikke ha tapere?  Dette er en modellkonkurranse - en konkurranse basert paa en hobby og seniorene er voksne mennesker som kan kjoere bil, drikke, bruke tobakk og stemme ved valg.  Ingen faar modellene sine oedelagt, ingen blir tvangsseparert, ingen mister jobben eller trekkes i loenn om de ikke faar en plakett.  Hvordan takler man da voksenverdenens problemer om man ikke takler aa dra fra en modellkonkurranse uten premie?  Ikke paa noe tidspunkt har jeg foreslaatt at Skala skal vaere en konkurranse for eliten, og jeg setter pris paa at folk erkjenner dette.  Skala skal vaere en konkurranse for alle som oensker aa melde seg paa - uansett nivaa.  Jeg har og alltid ment at de beste modellene skal vinne premiene uavhengig av hvem som faktisk har bygget modellene i en konkurranse hvor doemmingen er rettferdig.  Om det er en nybegynner eller ringrev spiller ingen rolle saa lenge modellen naar opp i dommernes oeyne.  I stedet for aa klage sin noed over at man ikke faar premie, hvorfor ikke suge til seg kunnskap om hvordan man blir flinkere og omsette dette i praksis?  Den beste maaten aa laere paa ligger i tilknytning til en lokalavdeling hvor det finnes flinke byggere.  Enten kan lokalavdelingen ha workshop sessions eller man kan arrangere byggekvelder/helger og utveksle erfaringer og se hvordan "mesterne" gjoer det.  Ingenting er saa oppklarende som aa se demonstrasjoner live.   Nest best, saa finnes det mange byggetraader paa dette forumet som viser steg for steg hvordan man gaar frem slik at man kan kopiere resultatene eller bruke det som grunnlag til aa finne andre loesninger paa samme problem, og mer haandfast enn det er det vanskelig for IPMS Norge som organisasjon aa hjelpe medlemmene.  Sist men ikke minst saa kan man spoerre folk du treffer paa konkurranser/tilstelninger, men det aller viktigste er aa trene.  Ingen av de flinke byggerne har blitt gode ved aa lese artikler paa internett eller modellblader - de har blitt flinke ved aa bygge modeller, se hva som kan gjoeres bedre og saa laere av sine feil.  Som jeg sa til et forummedlem jeg ble kjent med paa Skala: "Tren paa aa mestre en ting om gangen.  Naar du takler det, saa gaa videre til neste, og gjennomfoer dette paa hver modell du bygger. Til slutt vil alle brikkene falle sammen og man har en god modell."  Det er ingen snarveier til blank lakk uten penselstroek og stoev eller en modell uten skjoeter annet enn der de skal vaere.  Bli flinkere paa dine egne premisser i stedet for aa holde igjen andre.  Heldigvis ser det ut til at vi i de siste aarene har klart aa dra i gang utstillinger paa siden av konkurransen, og det er opp til medlemmene aa holde dette ved like ved aa ta med modeller.  Om man ikke oensker aa delta i konkurransen, men likevel oensker aa vise frem sine modeller, saa har man dermed muligheten til aa faa baade tilbakemelding og anerkjennelse selv om det ikke gjoeres i form av en plakett.

Takk for info om Mosonmagyar eller hva den naa heter konkurransen i Ungarn.  Det er interessant aa se kravene de stiller til "out of the box", og de er nok influert av kulturen i denne delen av Europa.  Med bakgrunn i mange tsjekkiske modeller paa Scale Model World, saa virker det som regelen snarere enn unntaket at man har "alle" luker aapne.  Dette har i sin tur tvunget frem en ny klasse for fly paa Scale Model World (kjenner ikke til panser):  Superdetaljert, slik at det er fire klasser per skala (de andre er standard kit, detaljert og konvertert).  Jeg vil anta at denne kulturen har sitt utspring i fra tiden da bl.a. Tsjekkia og Ungarn var en del av oestblokken og plastbyggesett - spesielt importert fra vesten - var en luksus som de faa som hadde raad til det maatte strekke lengst mulig. Jeg kan i hvertfall ikke tenke meg noen annen forklaring.  Dette har saa medfoert at det som anses som grunnleggende ferdigheter ligger paa et mye hoeyere nivaa enn det vi har tradisjon for i Norge og vest-Europa.  Nettopp fordi det foelger med saa mye ets og metall i enkelte moderne byggesett, saa innsaa vi at "rett fra esken" ville bli feil betegnelse, og vi benyttet i stedet betegnelsen "basic".  Hensikten skal vaere at modellbyggere - gamle som nye - skal faa konsentrere seg om grunnleggende ferdigheter og bli komfortable med prosesser i primaermaterialet vi bruker i vaare modeller, nemlig plast. Samtidig skal de skaanes for aftermarketgalskapen som mange modellbyggere saa altfor lett faller for (inklusive meg selv).  Dette betyr og at investeringen i verktoey og utstyr blir mer overkommelig for de som enten begynner med hobbyen eller ikke har anledning til aa bruke mye penger paa denne fritidsinteressen.  Om man ser paa hva Moson... godkjenner som OK i "rett fra esken" saa "maa" man da
  • skaffe seg en minidrill med kappskive for aa kappe staal eller messingroer for aa erstatte gevaerloep og pitotroer - om man da ikke kjoeper disse.
  • utvikle finmotorikk for aa legge paa bremseledninger paa undersiden av et fly som er mindre synlig enn cockpit
  • skaffe seg tynne fotoetsede sagblad for smale glipper.  Disse kan riktignok vaere meget nyttige og jeg har et sett selv, men er det forenlig med maalsetningen om aa holder investeringsbehovet nede?
  • Rigging er OK - det er lett aa skaffe til veie fordi man kan bruke strukket sprue eller tynn traad.  Ikke det store utlegget, og det tilfoerer modellen mye finesse om man velger aa bygge dobbbeldekkere.  Traadantenner er og greit.
  • Setebelter er noe man forventer aa se i en cockpit, og reglene i UK har alltid tillatt hjemmelagede belter fra maskeringstape eller blyfolie.  i henhold til Moson...reglene er det altsaa ingen hinder for at man kan lage sine egne fotoetsede setebelter og spenner, men da er vi og hinsides grunnleggende ferdigheter.
  • Ringsikter - enten maa man kjoepe fotoets eller man kan lage egne fotoetsede deler.  Billig er ingen av alternativene, og modellbyggeren maa og bli fortrolig med et nytt medium - superlim.  For resin hjul gjelder det samme - ytterligere kjoep og man maa laere seg aa bruke superlim foer man kanskje er fortrolig med plastlim og sparkel

I lys av det du har sagt tidligere om at vi skal senke terskelen for deltakelse og har kritisert flyklassene for at den er for hoey, saa synes jeg det er underlig at du fremhever Moson... som et ideal selv om den faktisk etter min mening vil gjoere nettopp det motsatte med bakgrunn i det jeg har nevnt over.

Jens
« Siste redigering: 03.04. 2011 01:22 av Jens Håkon Brandal »
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 34 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
« Svar #28 på: 03.04. 2011 01:10 »
Dette ønsker jeg meg også! Og jeg gikk da ut i forkant av årets SKALA og etterlyste flybyggere og bilbyggere som kunne sitte sammen med dere panser/figur/diorama-folkene og holde på med "Live"-bygging for å vise spredningen i hobbyen. Jeg fikk ikke noe svar... :(

Så jeg håper bil og flyfolket tar utfordringen til neste år.

Mulig dette kom litt braatt paa, men jeg vurderte det en kort periode foer jeg slo det fra meg.  Transportmetode samt andre plikter ville forhindre meg i aa gjoere en god jobb her.  Samtidig som jeg personlig ville hilse paa folk som jeg ser sjelden fremfor aa sitte og bygge.

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
  • Takket: 91 ganger
« Svar #29 på: 03.04. 2011 01:20 »
Voldsomt mye tekst da, Jens Håkon.  :D Jeg tror du snart har sagt alt du mener om konkurranser nå, og jeg savner de andre stemmene i denne debatten. Hittil er det vel Gaute som har inntatt et standpunkt lengst vekk fra ditt, men er han alene om dette? Gir de blaffen, eller får de bakoversveis av motargumentene?

Jeg fikk også spørsmål på Skala om hva som var lov i Basic, og jeg ble svar skyldig. Nå har vi spikret klasseinndelingene for tre nye år, så innen 2012 bør vi ha en klart definert liste over hva som er tillatt. Og jeg syns ikke lista til Ungarerne ser så dum ut, selv om Jens Håkon gjør hva han kan for å latterliggjøre den.

Uansett innhold på Basic-lista, så må den være konkret og kjent for alle på forhånd.

Men tilbake til Gaute og gradering. Egentlig ikke noen dum ide. Dersom vi innfører en form for poengsystem, så vil dette komme helt av seg selv, og man kan få en konkret målestokk på om man utvikler seg i riktig retning. I dag kan man jo delta i år etter år uten å vite om man nærmer seg pallen eller ikke. Kombinert med et forslag som kom opp tidligere om å ha et opplegg der man kan få modellen sin vurdert av en dommer eller en med erfaring, kan dette vel være noe flere kan ha nytte og glede av.

Arild :)
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!