Skrevet av Emne: Schlachtschiff "Tirpitz" i 1/350 - FERDIG!  (Lest 10178 ganger)

Utlogget Trond Berg

• IPMS Medlem
  • Forumplager
Schlachtschiff "Tirpitz" i 1/350 - FERDIG!
« på: 14.02. 2011 10:50 »
Etter lengre tids modelltørke fant jeg omsider ut at det var på tide med noe nytt å henge fingrene i.

Hadde i utgangspunktet lyst til å bygge Heller's "Prinz Eugen" i 1/350, men da vår eminente modellshappe nettopp hadde solgt det eneste eksemplaret dem hadde tatt inn, måtte jeg finne på noe annet.

Valget falt derfor på Tamiya's "Tirpitz" i 1/350, et valg som ikke var så vanskelig å ta da jeg lenge har hatt lyst på denne også. I tillegg har jeg fotoetsen fra Gold medal models liggende fra da jeg bygde "Bismarck", som jeg forøvrig var så heldig og få presentere i siste nr. av Limtuben, og grunnen til dette er at dem ved en feiltagelse sendte meg to sett(men betalte kun for ett....hysj-hysj. ::) )

« Siste redigering: 31.03. 2011 22:06 av Trond Berg »
Trond

"Si vis pacem, para bellum"

Utlogget Trond Berg

• IPMS Medlem
  • Forumplager
Sv: Schlachtschiff "Tirpitz" i 1/350
« Svar #1 på: 14.02. 2011 10:52 »
Det var godt og få rote til arbeidsbenken igjen. ;D
Trond

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
  • Takket: 91 ganger
« Svar #2 på: 14.02. 2011 10:56 »
Dette skal det bli spennende å følge med på.  :thumb:

Jeg må innrømme at jeg ville hatt problemer med å motivere meg for årgangs-Tamiya nå som Revell har gitt ut langt nyere sett. Den største utfordringen med Tamiya-settet er jo del oppdelte dekket som er vrient å få pent, men du kommer rundt dette ved å bruke sånn aftermarket-dekk som jeg viste i Schlachtschiff F-tråden min. Jeg tror dette finnes for dette Tirpitz-settet også.

Lykke til! Du blir garantert før ferdig med denne før jeg får ferdig noe av mitt!

Arild :)
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Trond Berg

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #3 på: 14.02. 2011 11:05 »
Jo takk Arild, jeg er klar over at Revell-settet er hakket bedre, men som sagt så hadde jeg etsen liggende og da var saken grei. Dessuten har jeg jo bygget Tamiya's Bismarck og Tirpitz opptil flere ganger før, så det meste går nærmest av seg selv. Skjøten i dekket klarer jeg godt å leve med, den er jo der på Bismarck så da kan den likegodt være her på denne også. ;)

Jeg lærte en hard lekse ved et tidligere bygg, hvor den underliggende malingen fulgte med tapen hver gang jeg rev denne av, så denne gangen grunnes alle deler som skal ha mer enn en farge......og dem er det flust av!

Kamuflasjen jeg har valgt er alt annet enn enkel og få til, men jeg har alliert meg med en ekspert på Tirpitz og skipets fargeskjemaer gjennom hele dens eksistens, så jeg er i alle fall rimelig sikker på å treffe fargene rett.

Enkelt kommer det likevel ikke til å bli, siden valget mitt har falt på Kåfjord, høsten 1943 - som i mine øyne er den flotteste. :thumb:
Trond

Utlogget Trond Berg

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #4 på: 14.02. 2011 11:10 »
Men jeg må ærlig innrømme at siden jeg har bygget disse en del ganger før, så er det ikke særlig givende eller utfordrende å pusle sammen alt småtteriet......

Men i morgen blir det vel oppstart med camoen og da stiller jo saken seg i et annet lys - her vanker det utfordringer så det holder. :'(

Gjør oppmerksom på at det siste bildet her var tatt på lørdagskvelden, ikke nå.....kremt wOOt
Trond

Utlogget Trond Berg

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #5 på: 14.02. 2011 22:46 »
Fikk faktisk en god start på camoen allerede i dag.

Brukte med vilje hvit grunning slik at den kan forbli en av basefargene, mens de øvrige fargene er Model Master's Light ghost gray og Aircraft interior black. Sistnevnte syns jeg ser en anelse mørk ut, men sammenlignet med sort er forskjellen likevel stor.

Må til byen i morgen og hente mere lakk, så får man se hvordan det endelige resultatet blir. Blir det for mørkt så er det jo fort gjordt å legge en lysere nyanse over etterpå.

Ser en smule kaotisk ut nå så det er umulig å danne seg et helhetsinntrykk.
Trond

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
« Svar #6 på: 14.02. 2011 22:59 »
Det er jo rene speedbygginga dette her!

Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 111 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
« Svar #7 på: 15.02. 2011 09:23 »
Tøft :thumb:

Utlogget Kosti Eriksen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 19 ganger
« Svar #8 på: 15.02. 2011 09:43 »
Kamuflasjen kommer til å bli stilig!  :thumb:
"We have lots of stickers in our cockpit. Most of them say INOP." -God venn av meg som er pilot.

Utlogget Trond Berg

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #9 på: 15.02. 2011 10:46 »
Takk skal dere ha, håper jo at jeg får til dette.

Skroget er jo èn ting, noe helt annet blir og få superstrukturen og annen overbygning like bra, og ikke minst få camoen til å møtes der den skal møtes?

Det er jo rene speedbygginga dette her!

Syns du det?
Liker og få ting unna mens man ennå har et friskt bilde i hodet over hvordan det skal bli seendes ut til slutt, og har jeg først begynt på et prosjekt, ja så jobbes det kontinuerlig mot ferdigstillelse.
Dessuten har jeg Dragon's Scharnhorst i samme skala brennende i bakgrunnen. ;D

Nå har jeg hentet lakken jeg manglet så nå har jeg ikke tid til triviell småprat her lengre, airbrushen skal få kjørt seg i dag. ;)
« Siste redigering: 16.02. 2011 21:20 av Trond Berg »
Trond

Utlogget Knut Børgesen

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #10 på: 15.02. 2011 11:09 »
Jeg trodde det var et prinsipp at slike skipsmodeller måtte ta et par tre fire år å ferdigstille
Knut

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
« Svar #11 på: 15.02. 2011 11:37 »
Hehe, minst så lenge, Knut  ;D

Nei, men det går sikkert an å få ting fortere sammen. Jeg mener, i ungdommen bygde jeg Tamiyas USS Enterprise på tre uker. Ville nok ikke vunnet andre konkurranser med den enn "førstemann til å bli ferdig", da. Tronds arbeid ser dog langt bedre ut enn det jeg holdt på med i hine hårde dager.

Hvor lang tid regner du med å bruke på dette prosjektet, Trond?

Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Trond Berg

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #12 på: 15.02. 2011 11:50 »
Aner i grunnen ikke, men tror nok det blir kortere tid enn det som er gjennomsnittlig her inne. :D

Bismarck tok 6mnd og få ferdig, men der i mellom var det også sommerferie. Tror faktisk denne kommer til å bli hakket mere gjennomført, men tiden vil vise - jeg har jo ikke begynt på de tidkrevende oppgavene ennå!

Artig var det i alle fall og få puske litt igjen! :thumb:

Nå er det lunsj, før man sveiver i gang kompressoren igjen.
Trond

Utlogget Trond Berg

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #13 på: 15.02. 2011 15:38 »
Her er produktiviteten på topp og jeg har nå hatt to nye omganger med taperullen.

Ser fremdeles kaotisk ut, men det neste som står for tur nå er vannlinjen og kjølen - da tror jeg man skal få litt mer helhet i saken. ;)
Trond

Utlogget Trond Berg

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #14 på: 15.02. 2011 18:00 »
Ikke fornøyd, ikke fornøyd, f.. ikke fornøyd!

Den fargen jeg valgte til de mørkeste partiene er faktisk mer sort enn den sorte vannlinjen... >:(

Nei, dette kan jeg ikke leve med, her må det lakkes om..... :'(
Trond