Skrevet av Emne: Kometen kommer...  (Lest 2366 ganger)

Morten Syvertsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Kometen kommer...
« på: 01.06. 2010 23:26 »
Men byggefarten er nok ikke kometaktig....  ::)

Nåja, noen detaljer fra en UM. (underveismodell)

Bilder av A34 Comet i tjeneste, viser den alltid med et beskyttende canvastrekk over kanonskjoldet, dette
mangler i limesettet, så i et anfall av latskap kjøpte jeg Bronco's resinerstatning (til høyre), dessverre er den alt for liten, og
i effekt ubrukelig til noe som helst. Resinbiten i midten, fulgte med et oppdateringssett fra Voyager, rent bortsett fra at den er i etterkrigskonfigurasjon,
er denne også for liten, og egner seg kun i søppelbøtten, nei, det blir nok å kna sammen litt Miliput ja....

Ringen rundt frontmg'et er litt klønete utformet (til venstre), men ringen som følger med Tamiya's Churchill ser bra ut, og passer mer eller mindre rett inn.

På tårntaket er det mye å ta tak i; den merkelige formen foran kommandørens plass, skal egentlig være tre flate jern, så bort med den. Laderns luker/åpning er
egentlig avrundet, har begynt å rette på det. Festeplatene til periskoper er ikke festet med bolter, men skal ha nedsenkede skruer, har her fjernet boltene og
gravert inn skruehoder.

Kommandørens roterbare kuppel skal være senket ned i den pansrede bekyttelseringen, ikke sitte som et lokk oppå den, slik settet foreslår.
Fjernet litt plast på innsiden av ringen, og utsiden av kuppelen, inntil den kom på plassen sin. Den beskyttende ringen skal også være lett kon, men dét - velger
jeg og overse.....  :P

Senterkoppen på hjula er alt for liten, mens koppen på spennhjulet foran, er mye riktigere. Lagde en enkel form og støpte opp et antall kopper. Er ikke hundre prosent fornøyd,
mulig jeg gjør det der en gang til....

Frontpanseret med MG. er hult på baksiden, det er synlig ute på sidene (ikke synlig her), så den må fylles med plastkort el.l. Samme feil med periskopene her, som på tårnet, så
vekk med bolter, og fram med graveringsverktøyet.

Er litt arbeid igjen ennå.....  :shifty:

Morten
Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?

No trees were killed in the sending of this message. However a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Jan Erik Johansen

• Gjest
Sv: Kometen kommer...
« Svar #1 på: 01.06. 2010 23:45 »
Flott start da, artig med noe britisk også. Skal følge med her.

:) Janse

Morten Syvertsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #2 på: 02.06. 2010 08:01 »
Takker Janse, fikk til et lite arbeidspass i natt, kommet litt videre på tårnet:

Fått ferdig de runde hjørnene på laderens lukeåpning, og fått montert beskyttelsepanser med sine tre
støtteplater foran kommandørens kuppel.

Beskyttelsepanseret skal ha en åpning til en elektrisk ledning, settet gir denne åpningen helt bak i et hjørne,
det er feil. Fylt inn åpningen med plastkort, og laget ny åpning på riktig sted. Skal også legge til sveiseskjøter
på dette panseret.

Knadde opp litt Milliput, og fikk begynt på canvastrekket. Er på ingen måte ferdig, men nå får dette herde ferdig først,
så får jeg se hva jeg kan få til........  ::)

Vennlig hilsen

Morten

No trees were killed in the sending of this message. However a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #3 på: 02.06. 2010 13:14 »
Enkelte prosjekter skal man bare jobbe mer med.  Du har ikke proevt Duro da for aa lage canvasdeksel.  Den kan kjevles mye tynnere enn Milliput etter min erfaring.

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Morten Syvertsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #4 på: 02.06. 2010 16:56 »
Du sier noe Jens Håkon....  ::)
Settet er i all hovedsak riktig; form og dimensjoner stemmer greit - men som en bonus for den
eventyrlystne modellbygger; er det også en oppdagelsereise i pussige unøyaktigheter....

Duro har jeg aldri testet, mulig jeg har noe i huset, men det er vel for sent for denne modellen nå.
Tipset er uansett notert, takk!

Morten

Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
« Svar #5 på: 02.06. 2010 17:45 »
Ja, her har du litt å pusle med. Med enkelte byggesett blir referanser viktig, og dette er tydeligvis et av den typen. Hvilket byggesett og hvilken skala er det snakk om her?

Einar S

Morten Syvertsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #6 på: 02.06. 2010 20:20 »
Så sant som det er sagt Einar.
Byggesettet er i 1/35, og er et av de første Bronco kom med, under sitt eget navn. Såvidt jeg kan lese meg ut fra siden deres, produserer de for flere andre merker.
A34 Comet er ellers et kjøretøy jeg har en lang "historie" med, begynte å scratchbygge dette kjøretøyet for mange år siden, det var en fin læringsprosess i sin tid, og jeg har den framme nå, leker med tanken om å gjøre den ferdig sammen med Bronco's sett.

Har også hatt Accurate Armours resinsett gjennom huset, men jeg er allikevel veldig glad for at Bronco slapp et plastbyggesett, er nå mest glad i å skjære i plast da - dinosaur, jeg vet. 8)

Når jeg først er inne på AA's sett, virker det faktisk som Bronco har tittet på deres resinsett som referanse, og har duplisert flere av feilene derfra,
jeg håper jeg har feil....

Vennlig hilsen

Morten

Morten Syvertsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #7 på: 24.06. 2010 08:20 »
Puslet litt på motordekslene, byggesettet ser sånn ut;

De stjernelignende formene skal forestille beslagene til lukelåsene, dessverre er formen grepet ut av lufta,
et fantasifoster.

Tenkte å bytte ut håndtakene i samme slengen.

Så ble det seende slik ut:

Bruker mitt flere tiår gamle, og ufullendte, scratchbygge, som fasit for bl.a. dette området.

Fantaserer litt om å gjøre denne også ferdig, parallelt med Broncosettet

Ja ja......  ::)

Morten

Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #8 på: 24.06. 2010 08:54 »
Ser ut som om inspirasjonen for lukelaasbeslagene var ninja-kastestjerner:)  Naar du har kommet saa langt paa scratchbygget, saa er det synd og skam aa ikke gjoere den ferdig - du boer vel vaere over verste kneika naa?

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Morten Syvertsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #9 på: 24.06. 2010 10:56 »
Joda, er forsåvidt det, - skjermer, luker og kasser er vel hovedsaklig det som mangler, pluss korreksjoner på tårnet,
og en håndfull detaljer så klart.
Jeg kan faktisk også nyttiggjøre meg enkelte aftermarket-deler til Broncosettet også, så noen umulighet er det langt fra...

:)

Morten

Edward H. Valholm

• Styret
  • Pest og en plage
« Svar #10 på: 04.10. 2013 09:14 »
Ble du også ferdig med plastbitensom også kalles Comet Morten?
Hilsen
Edward

Morten Syvertsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #11 på: 30.10. 2013 22:13 »
Uff nei; du har ikke gått glipp av mye Edward, Cometene står i bero igjen,
de trilles ut igjen når lyst og inspirasjon tilsier det.....  ::)

:shifty:

/ Morten