Skrevet av Emne: Hvordan poste bilder. En liten bruksanvisning. Edit 170106.  (Lest 15440 ganger)

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 34 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
Torgeir,

Hadde det vært det eneste bildet jeg hadde sett av deg før vi møttes på Duxford i fjor sommer, så hadde jeg holdt meg hjemme!

Smilefjes fortsatt uønsket.

Arild, Torgeir er ganske flink til å spille normal, så det kan hende du blir skuffet.

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
  • Takket: 91 ganger
He-he,

jeg tror det blir trivelig å treffe Torgeir uansett jeg.

Og Jens Håkon, du bestemmer selv hvor mange smilefjes du bruker (om noen), bare du klarer å leve med at vi andre bruker dem. Og du har jo strengt tatt ikke noe valg  :shifty:

Arild
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Knut Børgesen

• IPMS Medlem
  • Forumplager
Jeg ser at mange poster har tekst mellom/etter bildene. Det har ikke jeg funnet ut av enda.

Hvordan gjør man det?

Knut
Knut

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
Hvis du leser Kyrres innlegg (det første i denne tråden) ganske nøye, så vil du se fremgangsmåten der. Om vi skreller bort alt som har med bildebehandling osv å gjøre, så dreier det seg om at du må ha en ting: en URL-adresse til et bilde et eller annet sted på internett. Bildene må derfor ha blitt lagt på en bildeserver el.l. først, så kopierer du webadressen til bildet, klikker på og limer adressen inn mellom de to taggene som da dukker opp. Denne bilde-taggen kan du plassere hvor du vil i teksten, men for å få bildet pent sammen med annen tekst, må den ligge på en linje for seg selv.

Arild :)
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Knut Børgesen

• IPMS Medlem
  • Forumplager
Aha, da er det fordi jeg bare har lastet opp fra min egen PC.

Kanskje jeg da får lage meg et nettalbum.

Knut
Knut

Utlogget Rune Svendsen

• IPMS Medlem
  • Aktiv
Må bare prøve meg på å laste opp ett bilde

Rune S

Utlogget Rune Svendsen

• IPMS Medlem
  • Aktiv
nei nu var jeg flink  :thumb: :praise: ;D ::) :P :) ;)

Rune S

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
Hei hei,

det er vel blitt diskutert gratisløsninger for bildealbum på web her på forumet før, men i dag la jeg merke til at Google tilbyr en gratis webløsning som er integrert med Picasa, som er deres bildeprogram for desktoppen.

Jeg utvikler min egen galleriprogramvare på egen server, så personlig har jeg ikke det helt store behovet, men fikk lyst til å teste iom at jeg allerede har Gmail og bruker Picasa.

Konklusjonen er at dette er en meget brukervennlig løsning. Siden jeg allerede har Gmail, så var det bare å logge inn og akseptere betingelsene, før jeg kunne begynne å bruke galleriet. Opplasting gikk via Picasa, og var så enkelt som å finne en mappe bilder, høyreklikke og velge Last opp til web.

"Testgalleriet" mitt kan dere ser her: http://picasaweb.google.com/astralscooter

Det er i utgangspunktet 1 Gb gratis lagringsplass i løsningen, men du kan betale for mer. (Første trinn er $25 for 6,25 Gb.)

De som ønsker seg et gratis og brukervennlig alternativ, bør absolutt sjekke ut dette!  :thumb:

PS Litt av grunnen til at jeg pusher dette, er jo det faktum at vedleggsbruken her på forumet øker dramatisk og forbruker både diskplass og båndbredde som foreningen betaler for. Ved å legge bildene dine et annet sted enn som vedlegg til postene dine, så sparer du forumet for både diskforbruk og båndbredde.
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Anders Nicolaysen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Let´s smoke ´em!
Sjekka Picasa-sidene, og systemet funker selvfølgelig ikke opp mot Mac OS. >:(

Anders
Build what YOU want, the way YOU want to...slowly! (Al  Superczynski/A.Nicolaysen)

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
Det er mulig det ikke finnes noen Picasa-versjon for MacOS, men du kan fremdeles bruke webgalleriet. Det er mulig å laste opp bilder der via websiden, på samme måte som du laster opp vedlegg til forumet. På den måten er det likt som photobucket og "alle de andre".

Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Kim Brantenberg

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 4 ganger
Hvorfor ikke bruke fotobøtta, den fungerer utmerket på mac-en min :)
Kim

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Let´s smoke ´em!
Hei,

nå har jeg vært innom både fotobøtter og spann, men hovedproblemet er jo der fortsatt: Når det er fullstendig nett-trafikk-kork i Nydalen-området i Oslo, er det ikke jo ikke lettere å laste opp bilder til en internasjonal fotoalbum-server enn til IPMS-forumet direkte. Skjønner at det blir problemer med kapasiteten til IPMS-serveren etterhvert med direkte opplasting, men nå blir jeg snart sprø av infrastrukturproblemene m.h.t. nettaktivitet i mitt område !"#T$#"&/&%/()(/&/&$&(%#%/"$##$&  >:(
Hmmmm... hvis jeg legger bildene over på den eskterne harddisken min og tar den med på jobben.....?  ???

Anders
Build what YOU want, the way YOU want to...slowly! (Al  Superczynski/A.Nicolaysen)

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
hvis jeg legger bildene over på den eskterne harddisken min og tar den med på jobben.....?  ???

Så bør det jo gå meget bedre. Hvis de ikke har flytta på seg, så holder vel Get (tidl. UPC) til i nettopp Nydalen, så det er jo noe merksnodig at det skal være så vrient for deg dette her.

Uansett, moralen er at det finnes steder å legge fra seg bildene sine der ute. Det er vel kanskje andre her inne enn deg, Anders, som oppfordres til å ta det hintet  ;)

Arild
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 90 ganger
Som jeg nevnte er en av fordelene å ha en separat fotobøtte at man kan laste opp sine bilder når det evt er lav trafikk på nettet. Så kopierer du bare linken inn i posten din.

K
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Let´s smoke ´em!
Jeg synes stadig vekk at det er frustrerende at folk laster opp bilder direkte til forumet, og ikke bruker eksterne servere som f.eks. photobucket.com eller tilsvarende. Dette medfører nemlig at vi som browser gjennom "nyeste innlegg" mellom de inntektsbringende arbeidsøktene, må gjette oss til om det ligger et bilde skjult bak innlegget!

Anders  :pinch: